Waarom maken ze tegenwoordig nog heren fietsen met een stang in het midden?

Aangezien mannen waneer ze van de trappers afglijden veel meer pijn ervaren aan het geslachtsdeel dan vrouwen.
Doordat er een stang in het midden zit

5 jaar geleden
in: Fietsen
2.5K
Amadea
5 jaar geleden
Omdat jongens en jonge mannen (vooral) wildere capriolen met een fiets uithalen dan de gemiddelde meisjes en dames. Die fietsen moeten dus sterker zijn, en dat is wat ze door die stang worden.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea
Dat is een verkeerd-om-redenatie. Herenfietsen zijn niet veel sterker meer dan een damesfiets. De stang van een damesfiets is ooit gemaakt om zo het originele ontwerp van de fiets* ook voor dames met een jurk/rok geschikt te maken. Nu maken ze die enkele stang steviger dan de stang van een herenfiets. *vroeger was er gewoon een model fiets, en een driehoek is de beste methode om een stevige constructie te maken Ik neem aan dat het "vrouwenmodel" marketingtechnisch nog niet makkelijk genoeg verkoopt. Op zich is een vrouwenfietsmodel duurder, maar ik geloof ook dat het uiteindelijk weer goedkoper is als je weer naar 1 model gaat (hoeven ze maar 1 productielijn per model op te zetten). Er is geen technische reden om allemaal vrouwenfietsen te maken in mijn ogen.
SentWierda
5 jaar geleden
Op grond van wat ik waarneem (en ik fiets heel veel) heeft tegenwoordig 80% van alle verkochte fietsen niet een stang in het midden. Dat percentage stijgt sterk. Dit betekent dat over niet al te lange tijd de stang een zeldzaamheid zal zijn.

Antwoorden (2)

De stang is voor de stabiliteit van de fiets. De standaardfiets is (was) dus met stang. Vroeger droegen "alle" vrouwen rokken. Omdat een stang dan hinderlijk is, hebben ze die voor damesfietsen weggelaten. In het tijdperk van de gebroekte dames zou dus de fiets-met-stang de norm kunnen zijn voor de vrouwelijke versie van de fiets.
Misschient is het tegenwoordig zo dat de materialen zodanig zijn verbeterd dat de stang feitelijk niet meer noodzakelijk is.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Tegenwoordig is de stang geen noodzaak meer inderdaad. Dus het argument waarop je antwoord gebaseerd is geldt niet meer, het was de reden dat ze ooit op die manier fietsen bouwden en bleven bouwen.
Tegenwoordig zijn damesfietsen -zonder driehoeksconstructie- haast net zo stabiel als herenfietsen. Voor fabrikanten zou het daarom veel eenvoudiger zijn om één model te maken. Mannen kunnen immers ook op een fiets zonder stang rijden? Daar stap je ook nog eens gemakkelijker op en af. Toch gebeurt dat niet. Waarom niet? Traditie! En daar breng je niet snel verandering in. Er zijn nog steeds veel mannen die gewoon niet op een damesfiets willen zitten dat vinden ze maar niets .
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Precises. Over een paar jaar zal de "mannenfiets" verdwijnen aangezien het technisch makkelijk kan, goedkoper is dan twee modellen EN nog veiliger is ook.
Althans als mannen niet zo eigenwijs zijn om toch een ballenknaller te willen blijven rijden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veilig-verkeer-nederland-wil-af-van-fiets-met-stang-is-het-einde-van-de-herenfiets-nabij-~b33952fe/
ronron1212
5 jaar geleden
@LeonardN mannen ja een damesfiets ik kan ze vertellen het fiets perfect
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN, ''goedkoper is dan twee modellen'' ?
Als je goed kijkt zie je dat er intussen honderden verschillende modellen fiets zijn.
Reddie
5 jaar geleden
''Er zijn nog steeds veel mannen die gewoon niet op een damesfiets willen zitten'',
En er zijn nog steeds veel mannen die gewoon niet zittend willen plassen.
Dat is niet stoer.
LeonardN
5 jaar geleden
Vrouwenmodel en mannenmodel bedoelde ik.
jvd
5 jaar geleden
Heb nog niet lang geleden mijn derde damesfiets (in 45 jaar) gekocht. En ja, ik ben gewoon een man. Schijnt dat in China de meeste mensen op damesfietsen rijden. Alleen die zware transportfietsen hebben daar een horizontale buis, dikwijls zelfs twee.