Hoe maak je de versnelling van een fiets?

Mijn versnelling is kapot. Versnelling 1 is de trap zwaarheid van 2 geworden en versnelling 2 is de trap zwaarheid van 3 geworden. Dit betekent dus dat ik de trap zwaarheid van versnelling 1 niet meer heb. Ook kan ik de versnelling niet eens meer op 3 zetten, hij kan niet verder worden gedraaid dan nummer 2 (die dus de zwaarheid van 3 heeft). Hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Fietsen
2.7K
Inekez1
5 jaar geleden
Met 3 versnellingen heb je geen derailleur, maar waarschijnlijk een naafversnelling. Als het probleem ineens is ontstaan, is mogelijk ergens het kabeltje niet goed op zn plek. Controleer de kabel van stuur tot naaf, kijk of het nergens achter haakt, knikt of aan uiteinden niet goed zit. Geen zichtbare knikjes of haakjes in de kabel, dan kun je proberen om m iets te verstellen. Elk type versnelling heeft daar een eigen systeem voor. Soms kun je de kabel verstellen bij de naaf, soms bij het stuur. Het meest eenvoudig is een verstelsysteem dat je kunt draaien, alsof je een schroefje om de kabel draait. Even uitproberen welke kant je op moet stellen en hoeveel.

Antwoorden (1)

Meestal is de kabel de oorzaak.
Opnieuw spannen, of vervangen .
De juiste spanning stel ik zelf proefondervindelijk vast: stukje fietsen, alle standen uitproberen en zonodig de kabel nog iets strakker spannen.
Druppeltje machineolie zorgt dat je kabel langer goed blijft.