Waarom is het schroefdraad van fietstrappers in de verkeerde richting?

Fietstrappers hebben aan 1 kant het schroefdraad in de andere richting zitten. Dan moet je tegen de klok in draaien om te lossen. Nu zat ik laatst de richtingen van het schroefdraad te bekijken en het viel me op dat het schroefdraad van beide trappers precies verkeerd om zit.

Hiermee bedoel ik dat bij een normale beweging van de trappers, het schroefdraad in los richting wordt gedraaid. Zo kan je dus in theorie de trappers er af fietsen als ze te los zouden zitten.

Aangezien bij 1 trapper het schroefdraad in de andere richting zit, wilt zeggen dan mensen hier dus ooit diep hebben over negedacht. Waarom zit dit nu net zo verkeerd om?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Fietsen
6.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kerel dit is gewoon een stukje copy paste van Wikipedia. Ik had dat stukje zelf ook gelezen daarom kwam ik hier. Ik geloof ook niet dat het de waarheid is. Ik geloof wel dat dit de reden is waarom mensen er voor gekozen hebben, wat een antwoord op m'n vraag is. Maar ik ben nog steeds heilig overtuigd dat je zo los zittende trappers los draait

Antwoorden (1)

Het linker pedaal wordt gemonteerd met linkse schroefdraad, om te voorkomen dat het tijdens het fietsen loskomt door mechanische precessie. Hoewel het linkerpedaal rechtsom draait ten opzichte van de crank, drukt de kracht van de voet de schroefdraad tegen de fitting op een punt dat linksom draait (tegen de klok in) ten opzichte van de crank. Dit resulteert door de wrijving in een linksom draaiende beweging van het schroefdraad, waardoor een rechtse schroefdraad langzaam losgedraaid zou worden. Vandaar dat het linkerpedaal een linkse schroefdraad gebruikt, wat betekent dat je bij de montage het linkerpedaal linksom moet vastdraaien.

Omdat het rechterpedaal aan de andere zijde zit, is de draairichting omgekeerd ten opzichte van het linkerpedaal. Voor het rechterpedaal wordt daarom gewone rechtse schroefdraad gebruikt om te voorkomen dat het pedaal los wordt gedraaid tijdens het fietsen.