Hoe kan ik mijn evenwicht op de fiets verbeteren?

Vooral als ik richting moet aangeven gaat het mis en verlies ik mijn evenwicht. Ook schat ik verkeerssituaties verkeerd of te laat in waardoor het vaak misgaat. Zeker 3x in week bijna botsing met een andere fietser. Fietstempo heb ik al verlaagd. Maar ik rij in een super drukke spits en alles gaat me veel te snel waardoor ik en vooral anderen in problemen komen. Wat kan ik het beste doen? Ik wil wel graag blijven fietsen om mijn conditie op peil te houden en gewicht ;) natuurlijk ook.

5 jaar geleden
in: Fietsen
6.2K

Antwoorden (3)

Voor mensen met evenwichtsstoornissen is een driewiel fiets aan te raden.
Maar dat is geen oplossing voor het verkeerd inschatten van verkeerssituaties en het voorkomen van botsingen.
5 jaar geleden
Bril - mogelijk zie je niet meer scherp genoeg waardoor je je onzeker gaat voelen en te laat en verkeerd situaties inschat.
Evenwicht - probleem kan ook door onscherp zien komen.
Nerveus - door 'super drukke spits' gebeurt er zo veel dat je bepaalde dingen gewoon mist.
Botsing - drie keer in de week een bijna-botsing is wel heel vaak en daar groeit je zelfvertrouwen groeit er niet door.

Opticien - laten meten en eventueel aan de bril. Als dit het antwoord is kan je weer langzaam in rustig verkeer je fiets ritme opbouwen en de angst kwijtraken.
Of
Reistijden veranderen dan wel je werktijden. Eerder of later vertrekken. Andere optie is met OV reizen. Dat levert op : veilig rijden, je veilig gevoel en niet meer onzeker... dit zou ik laten prevaleren boven het risico van meerdere bijna botsingen per week.

Conditie en je gewicht op peil houden zijn een goede reden om een sport te gaan beoefenen. Genoeg beweging is zeker belangrijk en mag niet vergeten worden.
-----
Niet vergeten om nog even naar de huisarts te gaan, deze kan beoordelen of het aan je zicht ligt of een andere oorzaak heeft.

Als je een normale fiets hebt, kun je ook hier nog bij stil staan. Er zijn zoveel verschillende die anders zitten met hoge of lage instap, maar ook driewielers en elektrische die een andere mogelijkheid geven. Kijk ook daar eens naar.
Toegevoegd op 18 juni 2018 16:30: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
er zijn fietsen met ‘n “schuinere” voorvork die zijn veel koers vaster dan die rechte voor vorkjes van tegenwoordig. informeer maar eens bij uw fiesenmaker.