Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zonder problemen te krijgen de stang van een herenfiets er tussen uit slijpen en zo laag mogelijk teruglassen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Fietsen
10.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kunt zelfs de stang er tussenuit halen en niet herplaatsen.
In vroeger tijden was de stang ter extra versteviging van de driehoek die je ziet bij de damesfiets. Het materiaal dat tegenwoordig gebruikt wordt is van betere kwaliteit dus de stang is niet meer nodig. Toch worden nog herenfietsen gemaakt, mogelijk omdat mannen eigenlijk niet op een damesfiets willen fietsen.

Steeds meer mensen jongens en mannen fietsen wel op een oude damesfiets en voor moeders en voor oudere mensen zijn nu fietsen te koop met lagere instap.
Het kan allemaal dus die stang is niet meer nodig.

Ja kunt de stang verwijderen en je de moeite besparen van terugplaatsen, maar het kan wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
Niet met je eens. Een fiets zonder stang kan prima; dit vereist echter wel een verstevigde frameconstructie. Als ik de stang wegzaag uit mijn oude opafiets, weet ik vrij zeker dat de fiets instort: de stevigheid van dit frame is gebaseerd op deze driehoek mét stang.
Dus een fiets zonder stang kan prima, maar je hebt wel een probleem als je van een herenfiets de stang afzaagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit mijn bron
TeamAlert noemt het idee van de herenfiets achterhaald. „Dat stamt uit de negentiende eeuw, toen deze constructies nog nodig waren om ervoor te zorgen dat de fiets stevig genoeg was. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel.” Dat klopt, schrijft Batavus op zijn eigen site. „In het verleden had het alles met de stijfheid van een frame te maken, maar tegenwoordig hebben ook damesfietsen heel stevige frames, hoewel sommige mannen blijven zweren bij een herenframe.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/16/zijn-senioren... https://www.trouw.nl/home/heeft-de-herenfiets-zijn-beste-tijd-gehad-~a242bb76/
Je kan de stang lager terugplaatsen maar dat gaat ten koste van de stabiliteit en sterkte. Je hebt een gerede kans dat bij een flinke hobbel het frame doorknakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding