Mijn fiets loopt niet, kan er iemand helpen?

De ketting pakt het voorblad niet helemaal, en dit zorgt ervoor dat als ik een slag maak met mijn pedaal dat de ketting eraf valt.
Weet iemand de mogelijke oplossing?

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor afbeeldingen; (zie bijlage)
Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 13 minuten:
Voorkant 1: imgur.com/a/pI8uu
Voorkant 2: imgur.com/a/f7POx
Achterkant 1: imgur.com/a/f7POx

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ketting spannen ? Of juist wat losser . Maar wat voed antwoord al aangeeft is er niet iets verbogen. De as waar dat tand wiel op vast zit. Of dat moet aangedraaid worden . Of :) pak een hamer en een paar oude sokken en geef een juiste slag . Er kan ook iets UIT de verbinding tussen as en blad zijn. Check dat als eerste dan de ketting spanning te strak of ? Dan zonder ketting draaien en kijken over iets scheef staat Succes

Antwoorden (2)

frame schuin of de tandwielen krom schuin of verschoten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je tandwiel is compleet versleten! De afstand tussen de tandjes van het tandwiel en de afstand tussen de schakels van de ketting komt niet meer overeen, zelfs niet meer bijna een beetje.

Je hebt een enorme hoeveelheid vet en zand op je ketting zitten, dus het is niet verwonderlijk dat de boel zo versleten is. Hier is maar 1 oplossing voor: vervangen van alle tandwielen + ketting. Als je alleen een tandwiel of alleen een ketting vervangt, ontstaat er een te groot slijtageverschil tussen tandwielen en ketting, waardoor het nog sneller zal uitslijten.

Wil je toch met deze tandwielen en ketting blijven fietsen, zorg dan dat de ketting altijd op het achtertandwiel ligt dat recht achter het voortandwiel zit. Dus niet meer schakelen, of in elk geval niet naar de hoogste en/of laagste stand. Dat trekt de ketting scheef waardoor die direct van het voortandwiel zal springen.

Ga dan ook nooit op de pedalen staan (los van het zadel) om even vaart te maken. Als op dat moment je ketting er af schiet, lig je met je kruis op het stuur en je tanden in het asfalt.

Als je de ketting en tandwielen vervangt (of als je een andere fiets koopt) zorg dan dat het schoon blijft en smeer de ketting met olie die daar geschikt voor is. Regelmatig schoonmaken en schone olie erop.

Ik twijfel of het verstandig is om deze versleten set nu schoon te maken. Door het verwijderen van de laag vet met aangekoekte troep zal er in de ketting te veel speling ontstaan, waardoor alles wellicht nog minder goed zal werken. Van de andere kant: door die speling kan de ketting misschien wat meer ruimte krijgen tussen de schakels, langer worden en daardoor weer iets beter in de uitgesleten tandjes van het tandwiel passen.