Het spaken aanspannen lukt niet?

Hallo,
In mijn achterwiel zitten al mijn spaken erg los. Ik heb dus een spakenspanner aangeschaft om ze aan te spannen. Tijdens het spannen heb ik aan meerdere spaken proberen te draaien. Alleen de spaken worden bij mij niet strakker.
Ik heb eens met school stage gelopen bij een fietsenwinkel, dus hierdoor weet ik hoe je spaken hoort te spannen. Ik weet dus ook zeker dat ik het op de goede manier doe.
Als ik die kennis vergelijk met dit wiel, merk ik dat er bij mijn wiel geen spanning op de spakenspanner staat tijdens het draaien.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
4.9K

Antwoorden (2)

De spaken zijn voorzien van normale rechts schroefdraad. Je moet ze wel beurtelings aanspannen. Dus begin met elke spaak een halve slag. Als dit niet voldoende is, dan daarna nogmaals allemaal een halve slag. Dit blijf je herhalen tot ze allemaal strak genoeg staan.
Als je begint met spaken beurtelings te spannen tot ze strak staan, dan trek je de naaf uit het midden.
7 jaar geleden
Met je spakenspanner moet je linksom draaien om de spaken te spannen, je werkt immers vanaf de buitenkant.
Het kan zijn dat het schroefdraad zo verroest is dat dit niet lukt.
De enige makkelijke manier om de spaak dan te spannen is om hem krom te buigen met een tang.