Heeft een trommelrem (fiets) olie nodig als hij heel erg begint te piepen en lawaai maakt als een kip?

Ik ben met de fiets op reis naar Italië en sinds enige dagen piept mijn trommelrem en maakt hij veel lawaai als een olifant die snuitert wanneer ik rem. Ook remt hij soms niet echt goed. Ik dacht is het olue of iets geheel anders wat hij wil?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
3.3K
Bordensteker
7 jaar geleden
Trommelremmen zijn _niet geschikt_ voor afdalingen in de bergen! “De remmen op de fiets moeten geschikt zijn voor afdalingen, dat wil zeggen dat ze gedurende iets langere tijd een flinke remkracht moeten kunnen leveren. Bij flauwe afdalingen waarbij je nauwelijks hoeft te remmen speelt dit minder, maar in Zuid-Limburg en de Ardennen zijn er ook afdalingen waarbij je de remmen hard nodig hebt. Terugtrapremmen, trommelremmen en rollerbrakes zijn dan niet geschikt.
Deze typen remmen hebben een klein volume waardoor de tijdens het remmen opgewekte warmte niet snel genoeg kan ontsnappen en oververhitting dreigt. Dat kan leiden tot acuut remkrachtverlies en in minder acute gevallen ook tot snel verslijtende remmen waardoor je na een half fietsseizoen of eerder toch in de problemen komt. Het hitteprobleem treedt daarbij het minst op bij waaghalzen die vrijwel zonder te remmen de berg af scheuren, maar juist wel bij voorzichtige fietsers die langzaam de berg afgaan door veel te remmen.
Velgremmen en schijfremmen zijn wel geschikt voor afdalingen.”
Bron: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=46&t=19742

Antwoorden (1)

Olie heeft het beslist niet nodig(!) daarmee doe je werking van de rem teniet.
Remschoenen vervangen, en de trommel (laten)schoonmaken verhelpt het piepen.