Bij derailleurversnelling is het een kwestie van tandjes tellen. Als je voor een tandwiel van 56 tanden hebt en achter 14 dan is de verhouding 56:14=4:1 D.W.Z. als je voor één keer rond bent geweest, dan heb je 56 tanden verplaatst. Achter heb je dan ook 56 tanden verplaatst, maar daar is het tandwiel dan 4 keer rond geweest. Zo kan je dat voor elke versnelling berekenen.
Bij naaf-versnelling werkt het precies andersom. Daar draai je de trapas één keer rond en tel je het aantal omwentelingen van het wiel, en dan heb je daar de overbrengingsverhouding.