De snelheid van de fiets ligt niet aan de fiets zelf, Degene die op de fiets zit beïnvloed hoe snel een fiets kan gaan.

Wat wel een verschil is tussen een gewone fiets en een mountainbike, is dat een mountainbike banden heeft met betere grip, zo kan een mountainbike beter fietsen in een bosrijke omgeving dan een gewone fiets door een betere grip.
Ook heeft een mountainbike vaak meerdere versnellingen dan een gewone fiets. Door te schakelen tussen versnellingen, bijvoorbeeld een lage versnelling als je een berg op gaat (je trapt dan sneller, wat het makkelijker maakt om een berg op te fietsen).

Een mountainbike heeft dus eigenlijk meer opties om je aan een rit aan te passen dan een gewone fiets. Als je de opties goed gebruikt, kun je sneller zijn dan een gewone fietser. Maar als je puur alleen naar de fiets kijkt, maakt het niks uit qua snelheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De snelheid van een fiets is afhankelijk van degene die trapt. Wat versta je onder een "gewone" fiets? Men een toerfiets met 24 versnellingen kan je harder fietsen dan met een mountainbike, maar met een mountainbike kan je wel sneller dan met een omafiets......
7 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan wat voor banden je gebruikt en waar je fietst.
Normaal gesproken zorgen brede banden met groot profiel zoals de mountainbike banden voor meer rolweerstand zodat de snelheid daarmee vertraagt wordt. In het bos evenwel kan dat weer voor meer stabiliteit en grip zorgen zodat je weer sneller bent.

Maar een mountainbike is wat frame en accessoires betreft weer wat lichter/aerodynamischer. Itt een gewone fiets is een moutainbike vaak van aluminium en niet van staal wat hem lichter maakt. Vaak ontbreken dingen als kettingkast en bagagedrager en/of spatbord wat hem ook lichter/aerodynamischer maakt.

Maar in zijn algemeenheid denk ik dat het soort banden wat je gebruikt het meest doorslaggevende zal zijn of je sneller bent en natuurlijk wat je gewend bent.
7 jaar geleden
Nee, een gewone fiets heeft smallere banden en fietst dus lichter omdat er minder wrijving is. De banden hebben namelijk het meeste invloed op de weerstand bij gelijke omstandigheden.