Waar staat de framenummer?

Ik heb een fiets gekocht maar ik weet niet of hij gestolen is toen ben ik maar even gaan checken of hij gestolen was maar ik kan de framenummer niet vinden. Weet iemand mischien waar ik de framenummer kan vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn fiets is van het merk popal

Toegevoegd na 1 uur:
Het onderste plaatje is erg onduidelijk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
37.7K

Antwoorden (1)

Op een fiets zijn vaak verschillende nummers terug te vinden zoals bijvoorbeeld een serienummer. Om te voorkomen dat je het serienummer aanziet voor het framenummer hebben de Nederlandse fietsfabrikanten sinds 2006 een standaard notatie voor het framenummer afgesproken. Het framenummer is sindsdien opgebouwd uit 2 letters gevolgd door 7 cijfers. Bijvoorbeeld BA1234567 voor een Batavus. Fietsen van vóór 2006 hebben per fietsmerk een verschillende notatie en ook de plaats op het frame is per fietsmerk verschillend. Daarom is er een overzicht waarop je per fietsmerk het framenummer kunt herkennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Bordensteker
8 jaar geleden
Nou, ik vind het een aanvaardbare benadering van waar vraagsteller met de nu nog niet nader genoemde details (zoals merk van de fiets) het antwoord voor de betreffende fiets kan vinden. De aangehaalde paragraaf staat in http://www.centrumfietsdiefstal.nl/operationeel/framenummer/ waar VS wel verder mee zal komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter lezen WasMaes, er staat dat het per merk verschilt. Dan kan je toch niet één bepaalde plaats aanduiden?
Bordensteker
8 jaar geleden
Met het voor de leek inderdaad mogelijk niet meteen duidelijke tekeningetje onderaan het blad van de RAI wordt gepoogd om aan te geven dat het de bedoeling is om een framenummer volgens het RAI-systeem aan te brengen op of nabij het zgn. bracket. Het tekeningetje is een zijaanzicht van het bracket (maar zonder de trappers die daar in het knooppunt van drie framebuizen steken, helemaal onderaan de buis waar het zadel in zit. Het framenummer zou dan dus op die ronde bus zelf kunnen staan waar de trapas in ronddraait, of op een van de daaraan vastgelaste buizen, vlakbij waar die op het bracket gelast zitten. Soms staat het gedeeltelijk aan de onderkant, maar er moet een deel van het nummer zichtbaar zijn als je van bovenaf op het bracket kijkt. Het tekeningetje is onnodig verwarrend, omdat het de aanblik vanaf de rechterkant voorstelt, terwijl je vanaf de rechterkant meestal tegen een kettingkast aankijkt!
Bordensteker
8 jaar geleden
In het overzicht “Inventarisatie per merk” (http://www.centrumfietsdiefstal.nl/fileadmin/w/centrumfietsdiefstal_nl/oudesite/doc/technische_info/Inventarisatie_framenummers.pdf ) staat niets over het merk Popal. Maar in die lijst is wél te zien waar een framenummer nog meer aan te treffen zou kunnen zijn.
Waarmee de vraag zo goed als mogelijk beantwoord is.
Bordensteker
8 jaar geleden
"Zit er een serienummer / framenummer op de fietsen? Popal fietsen worden standaard met framenummer geleverd. Onze overige fietsen hebben geen framenummer. Het is wel mogelijk om bij de fietsenmaker, politiebureau, gemeentehuis een serienummer in te laten graveren." Bron: http://www.fietsenexpert.nl/FAQ/zit-er-een-serienummer-framenummer-op-de-fietsen/38
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus mij fiets heeft geen framenummer zo te zien ??
Bordensteker
8 jaar geleden
Nou, dat staat er niet. Of jouw Popal fiets is ouder dan de door mij aangehaalde mededeling op de site van Fietsenexpert.
Of het nummer is weggeslepen. En dát is echt verdacht ...