Fixed gear bike (fixie) geschikt voor langere afstanden?

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een fixie. Ik vroeg me dus af of deze fiets ook geschikt is voor een wat langere afstand, namelijk 10 km. Ik wil hem gaan gebruiken om naar school te fietsen. Heeft iemand ervaring met dit soort fietsen?

Weet iemand toevallig een goed en betrouwbaar merk?

Alvast bedankt voor de reactie!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fixed gears zijn super om op te fietsen en heel erg snel. Voor een afstand van 10km zou ik hem zeker kopen. De fietsen van: VYDZ. zijn erg mooi maar nog belangrijker... precies op jouw bouw gemaakt. (In de winkel).

Antwoorden (1)

Een fixie heeft zoals de naam al zegt een gefixeerde versnelling, het achtertandwiel zit vast aan het wiel en draait met het wiel mee, zowel vooruit als achteruit.
Of een fixie geschikt is voor langere afstanden hangt meer af van jouw conditie. Als de afstand door jou genoemd vlakke kilometers zijn is het goed te doen. Anders wel na enkele weken fietsen.
In heuvelachtig gebied zal het pittig worden, zoals b.v. Zuid-Limburg of Arnhem. Het remmen is dan ook moeilijker, zeker als je fixie geen handremmen heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat u ervaring heeft met het rijden van een fixie? Vindt u het prettig om een zo'n lichte en wendbare fiets te rijden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerlijk gezegd niet. Alhoewel ik in ongeveer 1980 een zgn "dorrie" had, zo heette toen een doortrapper. De achteruittraprem was eruit gesloopt en het tandwiel vastgelast. Het was toen mode, en ik vond het leuk. Maar om afstanden af te leggen vind ik het niet geschikt.
Nu heb ik een stadsfiets met vijf versnellingen. Één derailleur achter. En voor de afstanden en hobby, zo'n 30km een mountainbike met voor en achtervering.