Hoeveel kost een fietsband laten "plakken" bij de fietsenwinkel?

Hallo,
Mijn verhaal is als volgt:
Ik ben naar de fietsenwinkel geweest (bekend merk, dichtstbijzijnde), omdat ik een lekke band heb en het niet voor elkaar heb kunnen krijgen om deze zelf te plakken (na een kwartier a half uur raakte hij weer lek en dat 2 a 3 keer geprobeerd) waarschijnlijk is het lijm overdatum. Enfin, ik wou dus me fiets laten plakken, zeiden ze dat ze dat niet doen, dat ze alleen binnenband vervangen.

Nu vraag ik me dus of dit 'normale' gang van zaken is, of alle grote fietsenwinkels op deze manier werken. Het is een 2de hands goedkope fiets, vandaar dat ik het zonde vindt.

Want van vroeger weet ik nog dat ze het gewoon plakten en dan hun arbeidskosten (en evt. lijm/plakkertje rekenen) rekenen, that's it.

Als ik wist dat het op deze manier ging, kon ik ook wel een binnenband vervangen.

Ze haalden als reden aan dat ik dan meer zekerheid hebben dat hij goed blijft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
22.5K
Ivana
8 jaar geleden
Een band plakken kost hier 7.50 Bij de stationsstalling. Klaar als je met de trein terugkomt van je werk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn nog wel fietsenmakers bij NS-stations of op Universiteitsterreinen die nog wel een bandje willen plakken. Schrik niet, dat kan zo €12,- kosten! Het opsporen van het gaatje kost veel meer tijd dan het vervangen van de binnenband, vandaar! Ga naar de Aktie en koop een nieuwe buitenband voor €5,- en een nieuwe binnenband voor €2,-, ga dan naar een kennis met een sixpack of fles rode wijn en laat dan je banden verwisselen. Indien voorwiel heeft je kennis dan in 5 minuten alcohol verdiend!
Amadea
8 jaar geleden
Tenzij de band doorzeefd is lijkt het mij goedkoper een nieuw tubetje solutie te kopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat zo? Binnenband: €1,99, Simson solutie: €2,60 http://www.fietsbandonline.nl/simson-solutie-groot-30ml.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, hij is niet doorzeefd. Het betreft het enige en eerste gaatje (ik had hem in een emmer water getest). Prijs geloof ik wel (nieuwe binnenband 17,50 en laten vervangen voor 7,50 dus totaal 25 euro) dat is mijn probleem niet, maar mijn probleem was meer dat ze zeiden dat ze geen fietsband plakken. Nu ben ik al akkoord gegaan, ze zeiden dat ik hoogstwaarschijnlijk morgen in de late ochtend een SMS-je ontvang dat ik hem kan ophalen (ik gaf te kennen dat het geen haast heeft, want het heeft ook geen haast, ook uit vrees voor een nog hogere bedrag, haha).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Binnenband voor €17,50 is echt SCHANDALIG duur, zou ik niet mee akkoord zijn gegaan, maximaal €7,50...!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een nieuwe binnenband is veel goedkoper! Het kost minder tijd, en inderdaad minder kans op weer lek rijden op dezelfde plek als die je geplakt hebt! Redelijk standaard dat fietsenmakers niet meer plakken! Overigens vind ik 25 euro wel aan de hoge kant!

Het beste antwoord

Ja, dat is vrij standaard. Een nieuwe binnenband erop leggen is even duur of zelfs goedkoper, én de fietsenmaker weet zeker dat je niet binnen twee dagen weer op de stoep staat omdat de reparatie toch niet houdt. Als het duidelijk goedkoper zou zijn om te plakken, dan zouden ze dat wel aanbieden. Maar dat is het dus niet. De kosten liggen tussen de 10 en 15 euro. Misschien tegenwoordig nog wat meer (ik fiets al heel lang niet meer, en rolstoelbanden worden meestal door de leverancier gedaan).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat je het meest in de buurt zat; 17,50 euro het vervangen an sich (en de binnenband kostte 7,50 euro).

Andere antwoorden (1)

De meeste winkels plakken niet, het risico op lekken en bijvoorbeeld meerdere lekken in een band is ze te groot. Een band vervangen is altijd goed, kost wel iets meer. In Groningen is er een soort sociale werkplaats waar ze nog wel banden plakken. Dit kost 6 euro.