Kan ik mijn fietswiel vervangen voor een ander soort wiel?

Hallo,

Het achterwiel van mijn fiets is al een hele tijd stuk. Deze is behoorlijk krom en er missen 8 spaken, kortom deze is op. Maar omdat het een achterwiel betreft met trommelrem en 7 versnellingen is een nieuw wiel enorm duur. Wat zou het omspaken van het wiel kosten of wat zijn de mogelijkheden om zelf een nieuw wiel erin te zetten? Eventueel zonder versnellingen aangezien dat waarschijnlijk veel goedkoper is. Kan ik dus mijn achterwiel vervangen voor een wiel met alleen een trommelrem of is dit niet aan te raden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
9.5K
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker Het is jammer dat de velg krom is, maar met een nieuwe velg en een aantal nieuwe spaken (wellicht is het nodig om alle spaken te vervangen) kan die dure naaf toch weer opnieuw gebruikt worden?
Een goede vakman moet dat prima kunnen doen. Al is een simpel wiel van een sloopfiets uiteraard goedkoper, maar ook daarbij is enige handigheid nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij was het zo. paar losse spaken kopen. die erin zetten en mijn slag werd voor een grote deel rechtgetrokken. Nu is het meer een klein bobbeltje dan echt een slag. Bij mij in de buurt waren de spaken 50 cent per stuk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een mogelijkheid: de fietsenmaker heeft wel eens een tweedehandsje liggen... Even vragen dus, voordat je misschien moeilijk zelf moet gaan 'klussen'.

Antwoorden (2)

Als er echt hele grote slagen in je wiel zitten valt hier niets meer aan te doen. Kleine slagen kan de fietsenmaker er altijd voor je uithalen en wat verspaken mag kosten dat zou ik niet weten.

Zolang je wiel maar dezelfde diameter heeft past er al gauw een ander wiel in.
Je kan natuurlijk er voor kiezen om een wiel van bijvoorbeeld een omafiets erin te plaatsen, alleen dan heb je geen versnellingen meer. Eventueel kan je nog een velgrem erop plaatsen als de terugtraprem niet goed zal passen. Een wiel met trommelrem zijn al wat duurder en lastiger te vinden tweedehands.

Als je zelf niet zo handig bent dan zou ik er niet aan beginnen, ga dan gewoon even langs de fietsenmaker en die maakt zo een offerte voor je. Persoonlijk vind ik het altijd leuk en goedkoper om het zelf te doen en met een beetje handigheid moet dit wel lukken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat een nieuwe velg van dezelfde maat en enkele nieuwe spaken de beste oplossing is. Je kunt hiervoor prijs opvragen bij de fietsenmaker en ik denk dat die nogal mee zal vallen. Hier zelf aan beginnen is niet te doen.