Waarom kan mijn fiets niet recht fietsen, zonder handen fietsend?

Ik heb mijn fiets aan iemand uitgeleend laatst en sinds ik 'em terug heb kan ik niet meer recht fietsen zonder handen. Wat ik daarmee bedoel is dat als ik mijn stuur loslaat mijn stuur heel erg naar rechts gaat. Ik persoonlijk kan niet iets zien dat verbogen is of los zit o.i.d.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak zijn kan?
Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Fietsen
9.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je zonder handen fietsen. Waarschijnlijk zit er een slag in het wiel.

Antwoorden (3)

De vorige gebruiker heeft of een aanrijding gehad of gegooid met de fiets, zodat deze scheef en uit het spoor is. Het voorwiel staat niet in het spoor van het achterwiel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misshien is je stuur wat gedraaid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Daar zou ik het ook zoeken.
Een fiets gaat naar één kant trekken als het voorwiel en achterwiel niet in één lijn staan.

Als je je achterwiel van de grond tilt en het flink laat draaien door een duw tegen de trappers te geven, slingert het dan erg?
Zo ja, dan is het nog niet zeker dat die slinger er pas nu in gekomen is, maar het zou kunnen. In elk geval maakt een kromme velg het wat moeilijker om vast te stellen waar het scheef sturen aan ligt. Je moet ook even kijken of de voorvelg krom is of tamelijk recht. Zie anders het vervolg in “reacties”.

Zijn beide velgen redelijk recht, dan kun je nu het volgende doen: zet je fiets ergens tegen een muur. Niet schuin, maar bijna rechtop, en met het voorwiel rechtuit.
Eventueel laat je iemand de fiets vasthouden. Of je legt twee houtjes onder het voorwiel (vlak vóór en achter het aanraakvlak van de band op de grond) zodat het rechtuit blijft staan.
Nu moet je een meter of tien naar achteren lopen, en hurken, zodat je goed langs het de band van het achterwiel naar het voorwiel kunt kijken. De wielen moeten in één lijn staan. Misschien moet je daarvoor het voorwiel nog een beetje bijdraaien.

Als de rolrichting van het achterwiel duidelijk náást de plek gericht is waar het voorwiel de grond raakt, moet je achterwiel rechtgezet worden. Dat kan meestal door de moeren op de as iets los te draaien, tenminste, als er nog wat ruimte is waar de achterband door de achtervork draait, dat is de plek waar de band het dichtst bij de trapas komt. Dit is ongeveer hetzelfde wat je doet bij het strakker zetten van een slappe ketting.
Het kan ook zijn dat je fiets gevallen is en dat er daarna nog iemand of iets overheen gevallen is. Dan zou het frame duidelijk krom kunnen zijn, en dan meot een fietsenmaker daar maar eens naar kijken.
De fietsenmaker kan ook nodig zijn als er een flinke slag in een velg is gekomen. Met die mogelijkheid hield ik al rekening, maar dat werd teveel tekst: zie daarvoor bij “reacties”.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Kijken of de fiets goed spoort (zoals in het antwoord zelf beschreven) is moeilijker als er een slag in een der wielen zit, maar je kunt het dan nog steeds vaststellen door een ander op je fiets te laten rijden (ja, alwéér!) en er zelf op een meter of dertig achteraan te rijden. Zelfs bij slingerende wielen is dan denk ik wel te zien of het achterwiel gemiddeld het voorwiel volgt, of dat het spoor van het achterwiel helemaal náást het spoor van het voorwiel loopt. Bij fietsen loopt het achterwiel nogal eens links van het spoor van het voorwiel, en dat komt meestal doordat de ketting rechts zit en een niet goed vastgezet wiel aan die rechterkant een heel klein beetje naar voren getrokken heeft.
Als je plassen hebt liggen op een verder droog wegdek (een lichtgrijs tegelpad bijvoorbeeld) zou je het zelfs in je eentje kunnen constateren door dóór de plas te fietsen en dan zo rechtuit mogelijk een stukje verder te fietsen en meteen daarna te gaan kijken of de banden ongeveer hetzelfde natte spoor hebben getrokken.