Is een fietskaart nodig bij fietsen over het fietsknooppuntennetwerk?

Nederland kent zowel een fietsknooppuntennetwerk als een aantal Landelijke Fietsroutes (LF-routes).

Als ik zelf een fietsroute samenstel via het fietsknooppuntennetwerk, moet ik dan een fietskaart meenemen? Of kan ik de route vinden door alleen de nummers van de knooppunten op te schrijven, en dan de bordjes te volgen?

Stel bijvoorbeeld dat ik in Tilburg begin, zie bijvoorbeeld
http://www.planjeroute.nl/ , en dat ik vanaf station Tilburg naar station Boxtel wil fietsen. Als ik dan knooppunt 64 heb gevonden, en ik heb een papiertje bij me waarop de knooppunten staan die ik wil fietsen, kan ik mijn route dan zonder kaart vinden?

Op mijn papiertje staat dan bijvoorbeeld 64, 66, 90, 97, 15, 16, 17, 88, 89, 69, 71, 1.

Kan ik deze route puur met fietsbordjes vinden, dus zonder dat ik een kaart bij me heb? Of is een goede fietskaart echt vereist?

9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt dat doen zonder fietskaart, als je de nummers tevoren al opgeschreven hebt, kun je ze gewoon volgen. Dat is geen probleem, bovendien heb je hier en daar op de route een plattegrond staan zodat je ziet waar je intussen bent
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Bij sommige knooppunten staat alleen een bordje met het nummer erop, maar bij veel ook een kaartje van de omgeving, met daarop de nummers van alle knooppunten in de buurt.
Het nummer van het knooppunt waar je dan bent staat dan duidelijk gemarkeerd (volgens mij in het rood, maar ik kan me vergissen).
anneliez
9 jaar geleden
nou, het is ook vaak afgesleten door al die vingers die erop gezet zijn: Kijk, hier staan we ;)
Cryofiel
9 jaar geleden
Bedankt allebei! Hoe moet ik me zo'n bordje voorstellen - staat daar het nummer op van het punt waar je bent, en pijlen voor de omliggende nummers? Bijvoorbeeld: linksaf voor nummer 12, rechtdoor voor nummers 74 en 89, en rechtsaf voor nummers 14, 15 en 27? Want als er alleen opstaat wat het nummer is van het punt waar je bent, begin je nog niet veel, want dan weet je niet waar je naartoe moet om het volgende nummer van het lijstje te bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel> Ik heb even op afbeeldingen gegoogled van die bordjes met en zonder kaart; hier zie je ze: https://www.google.nl/search?q=bord+fietsknooppunt&hl=nl&gbv=2&tbm=isch&oq=&gs_l=
Cryofiel
9 jaar geleden
Zo eenvoudig is het dus - bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je eenmaal zo'n route gefietst hebt, heb je kans dat je die bordjes opeens overal ziet... :-)

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende mogelijkheden om je fietsroute te fietsen en hiervoor is niet altijd een fietskaart nodig. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf een route te plannen met een fietsrouteplanner, een app te gebruiken of complete fietsroutes te downloaden op onze website. In de Fietsnetwerk App heb je complete routes met routebegeleiding en hoef je dus geen kaart meer mee te nemen onderweg.