Geeft de verkeerswet aan dat hardlopers als spookloper(!), links dus, op het fietspad of de weg moeten lopen, ook als er gewoon een voetpad is?

Het lijkt namelijk net zo onzinnig dat een wielrenner maar links op de autoweg gaat fietsen terwijl er naast die weg een fietspad loopt.
Ik ken wel de regel dat een voetganger op een onverlichte buitenweg zonder voetpad links moet lopen, om tegemoetkomend verkeer te zien aankomen. Dan is het echter wel de bedoeling dat de voetganger even in de berm stapt om het tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Dat zie ik de hierboven bedoelde spooklopers nog niet doen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voetganger moet op het voetpad lopen. Als een wielrenner aan de linkerkant van de weg rijdt, zorgt het rode achterlicht voor verwarring. @Tanja, dat is inderdaad heel vervelend gedrag. Als men tegen de richting in loopt, is het de bedoeling dat men in de berm gaat staan bij tegemoetkomend verkeer. Het idee: ik mag links lopen, dus ik blijf links lopen is een verkeerde interpretatie van het advies.

Het beste antwoord

De plaats op de weg voor voetgangers is geregeld in artikel 4 van het RVV:

Wettekst:
1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad.
2. Zij gebruiken het fietspad of het fiets/bromfietspad indien trottoir en voetpad ontbreken.
3. Zij gebruiken de berm of de uiterste zijde van de rijbaan, indien ook een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
4. In afwijking van het eerste en het tweede lid gebruiken personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen, het fietspad, het fiets/bromfietspad, het trottoir of het voetpad. Zij gebruiken de rijbaan indien een fietspad, een fiets/bromfietspad, een trottoir of een voetpad ontbreekt.

Er is geen bepaling die zegt dat je als voetganger links of rechts moet lopen.

De hardlopers moeten officieel dus op het voetpad. Nu snap ik wel dat dit soms niet handig is voor hardlopers, maar volgens de wet moeten ze daar wel lopen/ rennen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn, duidelijk antwoord.
Het blijft jammer dat de meeste spooklopers er niet over peinzen om zus of zo uit te wijken voor een tegemoetkomende fietser (lees: mij!).

Andere antwoorden (1)

Als er een voetpad is moeten voetgangers daar gebruik van maken.
Het advies om als voetganger links te lopen (als er geen voetpad is) is bedoeld voor de veiligheid van de voetganger zelf. Ook op een fietspad wordt lopen aan de linkerkant aangeraden. Hij ziet het verkeer aankomen en kan een stap in de berm doen. Men is namelijk ook verplicht voor zijn eigen veiligheid te zorgen.

Het is niet de bedoeling dat men links loopt met bv een fiets aan de hand. Als joggers of hardlopers een rood achterlicht bevestigd hebben aan de kleding dienen zij rechts te lopen.
Het rode achterlicht schept dan verwarring indien men links loopt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het links van de weg lopen was een regel in het oude RVV. Deze regel is sinds 1991 komen te vervallen. Het wordt nu aan de verantwoordelijkheid van de voetganger zelf overgelaten om te bepalen waar hij het beste kan lopen.