hoe werken de versnellingen van een fiets met een riemaandriving?

deze vraag omdat ik niet snap hoe een de versnellingen werken van een fiets zonder gebruik te maken van meerdere tandwielen en een derailleur

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Fietsen
1.4K

Antwoorden (2)

Dit is hetzelfde principe als die van de vroegere DAF auto's de variomatic. De twee helften van het voorste wiel kunnen ten opzichte van elkaar bewegen. De buitenrand is taps. Als de twee helften naar elkaar worden toegedrukt, door de versnelling te bedienen, wordt de riem naar buiten gedrukt en wordt de omtrek groter. Daardoor wordt de verhouding tussen de omtrek van voor- en achterwiel anders. En daarmee de versnelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve de derailleur bestaan er ook naafversnellingen. Het versnellingsmechanisme bevindt zich dan geheel in de naaf en wordt bediend door één of twee kettinkjes die via de as naar buiten steken. Een dergelijke naaf heeft maar één kettingwiel of eventueel drijfriemwiel.
Een naafversnelling kan tot wel 7 versnellingen hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de link een fabrikant van dergelijke versnellingsnaven.