Zijn er fietsen met versnellingen én een gesloten kettingkast?

Eventueel gaarne een site/bron erbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, mijn oude fiets van 12 jaar oud heeft dat zelfs.
Heeft toch bijna elke fiets wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je versnelling met een derailleur heb,
dan heb je geen gesloten kettingkast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het gaat om het al dan niet aan/afwezig zijn van de derailleur. Het hebben van een versnelling zegt niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat nog wel de combinatie van een derailleur (achter 8 tandwielen) en een naafversnelling met 3 standen, waarbij vóór maar één tandblad gebruikt wordt. Hierdoor is een half gesloten kettingkast mogelijk waarmee de broekspijpen nooit de ketting kunnen raken.
Koga had deze modellen, maar is er helaas alweer vanaf gestapt.

Antwoorden (2)

Batavus blockbuster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zoveel fietsen met versnellingen en een gesloten kettingkast. Echter is het aantal versnellingen dan wel vaak beperkt tot (maar) 7 versnellingen.

Een voorbeeld staat in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beperkt ?
in de praktijk wordt maar net de helft gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je punt niet. Ik zeg enkel dat je dan een beperkt aantal versnellingen hebt. Ik zeg niets over gebruik of wat dan ook. Bovendien heb ik bewust het woordje maar tussen haakjes erij gezet..