Wat is handiger; Een rek voor op je fiets dat mee draait met het stuur, of die niet meedraait?

Is het handiger al heb je zo'n rek dat aan je frame zit, (Voorrop) die dus niet meedraait met het stuur, of eentje die wel mee draait, en ook aan het stuur vast zit? Ik heb namelijk 2 fietsen, eentje met zo'n rek aan me stuur, ( wat heel zwaar is) ik heb namelijk nog nooit zo'n rek aan je frame geprobeerd, en daarom wil ik jullie advies (:. Wat fietst beter? & is comfortabeler?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

Mijn rek zit vast aan mn stuur en ik vind dat vrij irritant want hierdoor is mijn fiets instabiel geworden. Als ik hem neerzet, slaat het stuur namelijk opzij. Dit heeft als gevolg dat de fiets door het momentum van die zwaai mee wil en bij wind zo omkiepert.
Dit is dan weer niet storend als je een tweepotige standaard in het midden van je fiets hebt (zoals scooters hebben).
Dus los van je stuur lijkt mij handiger.

Ter info; ik heb een omafiets met zo'n standaard onder het wiel aan de achterkant (die je omhoog klapt als je wegwil).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje

Andere antwoorden (2)

Als het rek aan het frame zit, en niet aan het stuur, hoef je
het gewicht van wat je op het rek vervoert niet mee te draaien. Dat stuurt een stuk lichter, en je raakt minder snel uit balans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De richtingsstabiliteit van een tweewieler is beter naarmate de massa van de voorvork kleiner is in vergelijking van de massa van de rest van het frame.
Met andere woorden hoe lichter je stuur en alles wat er aan vast zit is hoe prettiger hij rechtuit rijdt en stuurt.
Ik heb helaas geen ervaring met een aan het frame gemonteerd rek, alleen met meesturende rekken en dat is bij een beetje gewicht al onprettig.