Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik de ketting van mijn fiets smeren met olie of invetten met vet?

Ik heb een fiets een jaar geleden gekocht. Wordt 98 % van de tijd gebruikt voor woon/ werk verkeer. Nu is het zo dat mijn ketting al een paar dagen piept, waarschijnlijk roest. Op het werk staat hij droog, thuis ook. Alleen onderweg wel eens regen. Hoe onderhoud ik mijn ketting het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Open ketting steeds schoonmaken met spoken met heel weinig afwasmiddel, dan drogen met doekje of keukenpapier en droge ketting besproeien met siliconenolie of iets dergelijks. Bij dagelijks gebruik 1 of 2 keer per week. Bij een dichte kettingkast af en toe wat olie op de ketting. Om de ketting opnieuw te smeren eerst in een blik wasbenzine. Dan koken in een blik kettingvet. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Een racefiets onderhouden is een kleine moeite maar steeds terugkerend. Voor huis tuin en keukengebruik niet zo aan te raden dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Flink invetten met vet of vaseline. Geen olie, das te dun en verdwijnt snel weer. Speciaal vet kun je ook kopen bij de fietsenmaker.
Overigens kun je de metalen delen wel roestvrij maken, door zachtjes met een schuursponsje met (sla)olie erop te poetsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is kettingvet te gebruiken op siliconenbasis, te koop bij elke fietsenspeciaalzaak.
Gewoon roomboter is ook goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding