Wat voor zadel kun je het beste kopen, als vrouw zijnde, als je steeds een zere plasser hebt bij het fietsen?

Dus geen zere billen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Met zo'n gel-hoesje, leek het juist erger te worden. Misschien zo'n dameszadel?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook gaan mijn tenen regelmatig 'slapen' tijdens het fietsen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik had een gelzadel gekocht, maar dat bood geen uitkomst. Zijn er verschillende soorten gelzadels?

11 jaar geleden
in: Fietsen
18K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een plasser hebt, ben je toch geen vrouw?
Snuffel
11 jaar geleden
zere schaamlippen dan. Ik vond het grappig om plasser te schrijven.
Ritsuka
11 jaar geleden
Staat je fiets wel goed afgesteld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn klachten die vaak voorkomen op racefietsen, komt door het tever naar voren zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrale lippen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik veel ervaring mee, schrale lippen. Aan alles wat al gezegd is wil ik vooral een ding toevoegen: Een goede fietsenhandelaar laat jou verschillende zadels proberen.
Als ze niet echt goed "passen" , niet goed zitten, dan kun je ze terugbrengen.
Wij hebben dat eens een keer tot drie keer toe gedaan.
De fietsenhandelaar vond dat heel normaal.
Snuffel
11 jaar geleden
Labello zal helaas niet helpen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan zijn dat je grote schaamlippen hebt, die kunnen klemzitten tijdens het fietsen. dat ligt aan de combinatie van je onderbroek/gewone broek, dat kan gaan schuren. let ook eens op hoe je zit: kaarsrecht/naar voren gebogen etc. het kan helpen je zadel anders te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zadel :)
Snuffel
11 jaar geleden
Geen zadel lijkt me zeer pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"kan zijn dat je grote schaamlippen hebt, die kunnen klemzitten tijdens het fietsen. dat ligt aan de combinatie van je onderbroek/gewone broek, dat kan gaan schuren." Oplossing: geen slipje aan doen. Dan schuurt er ook niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je geen slipje aan hebt schuren je schaamlippen nog steeds door de wrijving met je broek. alleen kunnen ze extra klem zitten door je onderbroek.
Snuffel
11 jaar geleden
Geen slipje vind ik zelf niet zo fris en ook niet zo fijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je googled op grote schaamlippen+fietsen kan je lezen over hoe je ze naar binnen kan vouwen tijdens het fietsen.
Snuffel
11 jaar geleden
Ik zie mezelf al op straat mijn schaamlippen naar binnen vouwen. Bij het winkelcentrum ofzo....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat doe je thuis voor je gaat fietsen en zo blijft het zitten zeggen ze.

Antwoorden (13)

Een gel-zadel.

Toegevoegd na 1 dag:
Je vertelt dat je een gel-hoesje hebt gekocht. Maar dat is niet hetzelfde als een (echt) gel-zadel, lijkt mij :).
Als je tenen gaan slapen, lijkt het mij dat je zadel te hoog staat. En dat verklaart tevens waarom je pijn hebt bij het fietsen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat gaat bij lange fietstochten broeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij lange fietstochten moet je zo nu en dan pauzeren. En bij lange fietstochten heb je denk ik eerder een harde kont als je geen gel-zadel hebt?
Het licht er ook aan hoe je zit. Je je gewoon met je kont op het zadel of ik zie ook wel eens van die mensen het heerlijk vinden op met hun ,,plasser'' aan de punt van het zadel te gaan zitten. Vooral bij scooters. Ik zou je een verend zadel aanraden met niet zo'n ,,scherpe'' punt eraan Of gewoon een cel zadel, of een cel hoesje. Dat kan je gewoon kopen bij de Action voor nog geen €3,-.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier wat punten om op te letten.
Volgens mij gaat het om het schuren van je kruis over het zadel...

Zadelpijn die wordt veroorzaakt door een open huid gaat vaak gepaard met bacterien die op de open plek naar binnen zijn gedrongen en een echte infectie veroorzaken. Je kunt deze infectie met antibiotische creme insmeren en bedekken met een zacht verband, maar beter is het om op zoek te gaan naar de oorzaak van de verwonding.
Controleer ten eerste of je zadel niet te hoog staat. Als dat namelijk het geval is, moeten je heupen op en neer rondom het zadel bewegen en dat veroorzaakt veel schuring van zowel huid tegen huid als huid tegen fietsbroek. Het gevolg is een open huid en uiteindelijk infectie.
Ga tijdens het fietsen regelmatig rechtop staan, waardoor de druk op de huid van dijen en billen tijdelijk wegvalt en de samengedrukte weefsels de tijd krijgen om zich te herstellen. Gebruik de heuvels en dalen die je tegenkomt om dit te doen, of stap regelmatig even van je fiets af om een stukje te lopen.
Ga regelmatig verzitten op je zadel en probeer ook op het achterste deel van je zadel te zitten, waar je meer ondersteuning hebt en minder druk op je kruis. Beweeg regelmatig heen en weer en naar voren en achter, om de druk te verlichten of te variëren.
Je fietsbroek moet van binnen gevoerd zijn met een goed vochtopnemend materiaal, dat geen enkele naad, stiksel of zoom bevat op de plaats waar je zitvlak het zadel raakt. Hiermee kun je een heel groot deel van de gebruikelijke zadelpijn voorkomen. Koop dus een heel goede kwaliteit fietsbroek van een bekend merk.
Ook zadels zijn er vele soorten en maten, en het ene zadel veroorzaakt veel meer zadelpijn dan het andere. Raadpleeg je rijwielhandelaar, hij of zij kan je hierover zeer goede adviezen geven. Een goed fietszadel voorkomt zadelpijn.
Smeer of vet – indien van toepassing – je zadel regelmatig in, waardoor het zacht en meegevend blijft. Raadpleeg de winkel waar je het zadel gekocht hebt voor het juiste onderhoud.
Was je fietsbroek in antibacterieel wasmiddel en spoel hem goed uit zodat er geen zeepresten in blijven zitten.
Verzorg je huid goed met een vochtinbrengende, verstevigende bodylotion.

http://www.fietsenpagina.nl/weblog/fietsen-en-gezondheid/zadelpijn-voorkomen-en-verhelpen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad wel eens een soort van infecties. Heel vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat het belangrijkste is is inderdaad je kleding en het wassen (bacterievrij) en daarbij dat het niet schuurt, dus een zachte goed te behandelen zadel) ik heb zelf al een brandende ass als ik 1 km fiets. maar meer dan dat fiets ik ook niet) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist geen zacht zadel. En 1 km is geen fietsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kunststofzadel moet je niet insmeren. Een goede fietsbroek kan wel helpen.
Maar een goed zadel is veel belangrijker. Ga naar een fietsenwinkel waar je je zadel mag
terugbrengen als het niet lekker zit.
Vroeger had ik altijd een rokzadel, en daardoor nooit last van mijn kruis. Maar een modern gelzadel is ergonomisch zo goed dat ik bij mijn laatste fietsaankoop het gewone zadel erop bleek te kunnen laten!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je tenen gaan slapen dan staat het zadel vermoedelijk te hoog afgesteld. Daardoor moet je teveel kracht met je voeten geven. Laat het zadel lager zetten, dan kunnen je bovenbenen het meeste werk verrichten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn inderdaad veel soorten gelzadels. Ik zoek even op wat de mijne precies voor een is, aangezien ik dezelfde klachten had als jij en deze bij jou wellicht ook voldoet: Freedom van SelleRoyal.
Amadea
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Bedankt!
Snuffel
11 jaar geleden
't is dus niet vreemd wat ik heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, er zijn veel meer vrouwen die dat hebben. Als mijn zadel niet precies goed staat heb ik er ook last van. En toen ik zwanger was, was het helemaal extreem, omdat alles wat opgezwollen was. Dus kijk ook naar de stand van je zadel en zorg dat het inderdaad niet te hoog staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is helemaal niet vreemd wat je hebt.
Schrale lippen. Na 10 km.wordt het fietsen pas lekker.
Na 20 km. krijg ik zadelpijn.
Na 30 km. ben ik blij dat het weer richting huis gaat.
Kristal
11 jaar geleden
Ja precies, ik dacht ook aan een rokzadel. Dan heb je die druk op je schaambeen niet. +1
Snuffel
11 jaar geleden
Een rokzadel is toch zo'n zadel zonder punt aan de voorkant. Ovaal? Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch de vraag maar heb gesteld.
Amadea
11 jaar geleden
Zo een: http://hollandbikeshop.com/fietsonderdelen-hybridefiets/fietszadels-zadelpennen/rok-fietszadel/selle-royal-fietszadel-8244-g-rok-gel/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een rokzadel kan je wel een stukje naar winkel of kantoor fietsen, maar echt niet lange afstanden.
Mogelijk staat je zadel te ver naar achteren gekanteld waardoor er druk uitgoefend wordt waar je dat niet wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Dat kan ook ja, goeie tip. +1
Op een fietszadel hoor je voornamelijk op je zitbeentjes te zitten en niet op andere lichaamsdelen. Zeker niet op je billen, want die moeten hun werk kunnen doen. Daarom is een fietszadel voor vrouwen met hun bredere bekken wat breder dan voor mannen. Als een zadel niet goed op je anatomie is afgesteld geeft dat al gauw druk op het perineum, het stukje tussen anus en geslachtsdeel. Door de zenuwen die daar doorheen lopen kun je vervelende sensaties krijgen die zowel in je benen als zelfs in je keel gelokaliseerd kunnen zijn.

Staat een zadel teveel achterover gekanteld dan kunnen problemen met de geslachtsdelen ontstaan. Bij mannen pijn en gevoelloosheid van vooral de balzak en bij vrouwen van de schaamlippen. Dus, zowel de vorm als de stand van een fietszadel kunnen het verschil uitmaken tussen comfortabel fietsen en een pijnlijke ervaring. Als vuistregel kun je ook nog hanteren dat zachte zadels over het algemeen meer problemen veroorzaken dan wat hardere. Ik prefereer zelf een tamelijk hard leren zadel, uiteraard met een uitstekende pasvorm, maar dat is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar en goed uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit zo'n gelzadel gehad en dat was helemaal nog niet zo slecht. Totdat mijn fietsje urenlang in een veel te warme berging had gestaan. Gesmoorde billen waren mijn deel, kilometerslang. Voor mij nooit meer gel. Geef mij maar leer. De kleur ervan zal me de ruimte tussen mijn billen roesten. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die goede pasvorm bij een leren zadel, moet je er wel zelf in fietsen en dat kan,ook bij dagelijks gebruik, een langdurige kwestie zijn.
Maar is ie eenmaal ingereden,dan zit je als in een fauteuil!
Als ik een nieuwe (race) fiets kocht, ging mijn oude leren Brooks zadel altijd mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn Brooks gaat dus ook mee, zolang ie niet grondig versleten is. Een nieuwe kost even wat geduld maar wat zit zo'n lap leer lekker na een kilometertje of 100. Af en toe wat invetten aan de onderkant en een tikkie aanspannen en je fietst er vele honderden kilometers mee zonder enig probleem.
heelaas zijn er nog geen goede zadels,wel kun je een schapenvachthoesje kopen bij de rijwielhandel,of hallfords,
ook helpt het om op tijd even te stoppen voor een goede doorbloeding,niet door blijven fietsen want het wordt alleen maar erger,ikzelf fiets ook veel en ga er op tijd even af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is niet waar. Er zijn tegenwoordig wel degelijk goede zadels!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schapevachthoesjes zijn echt vreselijk.
Dat gaat maar broeien.
Wat jij nodig hebt, is deze:

http://www.probike.nu/zadels/960-zadel-lepper-hygia-tempur-8715332802438.html

http://www.lepper.nl/index.php?content=WmFkZWxwaWpu

Zijn duur, maar je hebt er onbetaalbaar veel plezier van.
tip: kringloopwinkels hebben ze weleens.

Gelzadels of hoesjes bieden geen uitkomst, schapenvachtjes net zo min. Je moet namelijk niet op delen gaan zitten waar je niet op wilt zitten tijdens gebruik van je fiets.
Hooguit is het even wennen, maar daarna wil je nooit meer een andere.

Onthou maar: Lepper Hygia

Succes verzekerd!

Toegevoegd na 11 minuten:
Nog een link:
http://www.fietsenzonderzadelpijn.nl/contents/nl/d1_zadelpijn_ism-zadels_tempur_zadel_zadel_prostaat_easyseat_dameszadel_racefiets_overzicht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij sommige fietszaken kunnen ze een afdruk maken voor het best bij je passende zadel. misschien niet de goedkoopste oplossing maar wel de beste.
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een gespleten zadel van ism hebben, word ook gebruikt door amstrong.

Toegevoegd na 14 uur:
Overigens, kan je het best bij een fietsspecialist, de optimale zit/fiets houding in laten stellen, ook zeer belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi, Ik ben een man , maar ik had bij lange fietstochten vaak een probleem met het zadel. Vooral omdat mijn prostaat opzwol en niet ( goed ) meer kon plassen na het fietsen.

Op een gegeven moment ontdekte ik dat als ik een rugzak , ( zo'n kleine ) met zijn rugbanden kruiselings om mijn zadel spande, ( met de rugzak op de bagagedrager) ik op de banden kon zitten . Dit elimineerde alle problemen . Vooral als de rugzak gevuld is worden je billen opgelicht van het zadel en is de pijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de beste was het rokzadel, dat is namelijk zoveel korter dat je er alleen op zit, dus je moet een goed evenwicht hebben omdat je niet een stukje zadel tussen de benen hebt...

met een rokzadel had je ook nooit putten in je rok van het zadel wat met een gewoon zadel wel gebeurde... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds ik op een 'Selle Royal Fietszadel 5130 Dames Respiro Athletic' fiets, heb ik geen gekneusde schaamlippen meer.