Is het toegestaan in twee richtingen te rijden op een fietspad zonder middellijn?

Het fietspad ligt rechts los van de autoweg met een voetpad. De stoplichten en de borden kan je alleen zien in de goede rijrichting in de tegenovergestelde richting niet dus ook niet de stoplichten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
15.2K

Antwoorden (3)

Nee, als het niet aangegeven staat dan is een fietspad niet tweezijdig. Dan ben je dus aan het spookrijden. Dat is best wel gevaarlijk, want de overige weggebruikers rekenen er niet op dat jij de andere kant op gaat!
Amadea
12 jaar geleden
Er zal zich aan de overzijde van die autoweg dan ook een fiets en voetpad moeten bevinden anders zal het wel mogen/moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er ook, bij het kruispunten zijn ook regelmatig problemen.
Je geeft zelf het antwoord al: "de borden en verkeerslichten kun je alleen zien in de goede rijrichting", m.a.w. jij rijdt dus tegen het verkeer in. Ik ga ervan uit dat je met fietspad het verplichte fietspad bedoelt, aangeduid met bord G11. Het mag wel als het fietspad voorzien zou zijn van een onderbord met daarop twee pijlen in tegenovergestelde richting, die dus aangeven dat er van beide zijden gebruik gemaakt mag worden van het fietspad, maar dan is de bewegwijzering en zijn de verkeerslichten ook aan beide kanten aanwezig en zichtbaar. In de situatie die jij schetst zal er aan de andere kant van de autoweg een fietspad liggen voor het fiets- en eventuele bromfietsverkeer "de goede kant op". Bedenk dat er veel aanrijdingen/ongelukken met/tussen auto's enerzijds en fietsers/bromfietsers anderzijds plaatsvinden doordat fietsers/bromfietsers "tegen het verkeer in" van het fiets/bromfietspad gebruik maken, omdat niet alle automobilisten er rekening mee houden bij het afslaan en kruisen van fiets/bromfietspaden dat er "koekenbakkers" op dat pad van links komen, omdat ze zich niet aan de verkeersregels houden:erg gevaarlijk!