Mijn fietsketting gaat er steeds van af. Wat kan dit zijn?

Als ik kracht wil geven om te gaan fietsen springt mijn ketting er steeds af. Hierdoor kan ik moeilijk wegkomen. Ik moet heel zachtjes beginnen met trappen om uit eindelijk wat harder te kunnen zonder dat hij eraf vliegt.

Maar ook tijdens het trappen gaat mijn fiets steeds zelf naar een andere versnelling, waardoor hij soms ook eruit vliegt. Ook tijdens het fietsen zelf kan ik maar weinig echt kracht geven of hij vliegt er weer van af.

Hiervoor had ik alleen met het 'kracht probleem' nadat ik gisteren mijn ketting heb gesmeerd. Ipv dat het probleem was verholpen kwam er dus juist een probleem bij.

Wat kan dit zijn? (ketting heeft geen kettingkast)

12 jaar geleden
in: Fietsen
68.3K
Powergen
12 jaar geleden
Ik doe al jaren met deze fiets en deze ketting, hiervoor deed ie het gewoon goed. Kan ook versleting zijn, maar jah, beter ik vraag het ff, voordat ik een nieuwe koop.

Het beste antwoord

Hangt je ketting slap aan de onderkant? Wellicht zal je je achterwiel door middel van de kettingspanner iets aan moeten draaien zodat je ketting weer strak komt te staan. Niet te strak want dat fietst niet lekker. Eerst moet je de moeren losdraaien van je achterwiel, meestal sleutel 15, en dan de kettingspanner aandraaien. Kettingspanner zit rechts op de foto (met het kleine moertje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je ketting te los zit,deze kun je van achteren eventueel zelf wat aanspannen,maar als je niet weet hoe dan kun je dit beter even door de fietsenmaker laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ketting is wat te slap geworden,je kan je achterwiel eens losdraaien en eens goed achteruit trekken zodat de ketting wat meer aanspand.Als dit niet helpt kan je een schakel uit je ketting laten halen of nog beter een nieuwe ketting laten leggen en daarbij eventueel ook het achterkamwiel vervangen.
12 jaar geleden
Misschien is je ketting te lang. Misschien kan je hem voor een klein deel stellen aan je achterwiel, maar dat ligt aan het soort fiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je ketting spannen: achterwiel losdraaien en dan de kettingspanners aandraaien tot je 1-2 cm speling hebt. Dan weer vastdraaien
Of je ketting is versleten en alle verbindingen zijn ruim, dan moet je een nieuwe ketting opleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de kettingwielen zijn versleten! De tandengrijpen dan niet (diep) genoeg meer in de ketting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan Je achterwiel wat naar achtere halen. Door de schroefjes wat uit te draaien bij je achterste as
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk is je ketting uitgerekt. Ik heb dit probleem ook gehad en met een nieuwe ketting was het verholpen.

Elke ketting slijt, hoe goed je hem ook onderhoudt. Als de ketting slijt, komt er speling in de busjes tussen de schakels. Daardoor kunnen de schakels verder van elkaar af staan en wordt de ketting langer.

Als de ketting langer is geworden (zo'n 1-2%), dan past hij niet meer goed op de tandwielen.

Als je niet veel kracht zet, staat er ook niet veel spanning op de ketting en valt hij nog wel goed in de gaten van je voorblad. Als je wel veel kracht zet, dan wordt de ketting helemaal uitgerekt en komt uiteindelijk een tand van het tandwiel uit op een busje van de schakel en niet meer tussen twee busjes in.

Hierdoor komt de ketting op de punten van je tandwiel te liggen en niet meer in de gaten tussen de punten. Als de ketting eenmaal daar ligt valt hij er eigenlijk meteen vanaf, omdat de tanden de ketting niet meer op zijn plaats kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat je wiel wel recht?

Als ik je vraag goed lees heb je een fiets met een derailleur en meerdere versnellingen (8 of 10), het meest voorkomende probleem bij het aflopen van de ketting en verspringen van de versnelling is dan het niet rechtstaan van het achterwiel.

Een andere mogelijkheid (zelden) zijn kromme tandwielen en als laatste versleten tandwielen maar dat komt nagenoeg niet voor bij dagelijks gebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht toch zijn dat de ketting te lang is geworden hoef je niet altijd een nieuwe ketting te kopen, een nieuwe sluit barak en het verwijderen van 1 of meerdere barakken uit de ketting is dan voldoende.