Er zit een bobbel in de voorband van mijn fiets, hoe verhelp ik dit?

In de voorband van mijn fiets zit een bobbel, ik heb al gecheckt of ik niet gewoon een slag in mijn wiel heb maar dat is niet het geval.
het is een Vredestein band met zogenaamde "puncture protection" (ik weet niet wat dat betekent) het werkt in ieder geval prima want ik heb nog nooit een lekke band gehad. ik heb deze fiets ongeveer een jaar geleden nieuw gekocht, en gebruik hem voornamelijk op asfalt en stoeptegels.
wat kan het zijn en hoe verhelp ik het?

12 jaar geleden
in: Fietsen
23.3K

Het beste antwoord

Bij een puncture protection band kan het ook zijn dat de band niet goed hard is. Je ziet dan geen bobbel of slag, maar het lijkt of je wel een slag in je wiel hebt.
De band goed hard oppompen en kijken of dat helpt.
Zie je wel een bobbel in de buitenband, dan kan het een canvasbreuk zijn vanwege een stoeprandje of zo, dan moet je de band vervangen.
De buitenband kan niet goed zitten bij het ventiel, zie ook bij de andere antwoorden.
Een te ruime binnenband zou ook kunnen. Die kan dubbel gaan zitten, zodat je bij elke rondgang van het wiel een zetje omhoog krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
hard opgepomp en de bobbel was weg! tnx!

Andere antwoorden (8)

Puncture protection wordt mee bedoeld dat en geen gaatjes in komen door glas. En als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe band kopen dan is waarschijnlijk de bobbel weg. Of wat heel onwaarschijnlijk is os dat er iets in je band zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit die bobbel aan de zijkant? Het kan zijn dat de buitenband er niet goed op zit, of dat de binnenband dubbel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En hoe verhelp je dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Band leeg laten lopen, opnieuw de binnenband er op leggen goed check dat ie niet dubbel kan gaan. Opnieuw je buitenband er op zetten.
Deze band zit niet goed om je velg vredestein banden hebben hier vaker last van als je langs de fietsenmaker gaat heeft die banden-vet waar de band makkelijker om de velg gaat zitten als je hem op pompt!
Waar woon je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
Alphen aan den rijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das niet in de buurt!
Maar het is soms erg lastig om z'n band goed te monteren! zelfs voor een fietsenmaker! Ff langs gaan lief kijken en dan doe ik het altijd gratis
esth0r
12 jaar geleden
tnx, lief kijken is een van mijn talenten, komt helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou me op de hoogte hahaha
Een bobbel in de band duidt op een kapotte buitenband.
Je kunt eerst proberen de band leeg te laten lopen en dan de buitenband een beetje rechter in de velg te leggen.
Daarna pomp je de band weer op.
Is de bobbel nog aanwezig dan moet je een nieuwe buitenband kopen.
Puncture protection zijn inderdaad heel goed tegen lekrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De band zit idd niet netjes op de velg, neem wat dreft laat band leeglopen, smeer rand tussen vel en band in, pomp ban langzaam op en co. trol eer of hijnoveralbgelij zit, door de zeepsop, kan je nu makkelijk corrigeren. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aaah, mijn specialiteit!
Ik hoop dat dit het is:
De bobbel zit mogelijk ter hoogte van je ventiel? In dat geval moet je je band leeg laten lopen en je ventiel losdraaien van je velg. dat doe je met het kleine ringetje die het ventiel vasthoudt. (dus niet het ringetje waar je de lucht mee laat ontsnappen.) Nu moet je tijdens het oppompen van de band je ventiel een beetje naar binnen duwen (dus in je band vanaf de naaf (dit kan omdat je het ringetje hebt los gemaakt). na wat pomen en af en toe je ventiel wat geduwd te hebben zal je band er perfect omheen gaan zitten.

De oorzaak van de bobbel (in dit geval) is dat het hardere gedeelte van de binnenband rond je ventiel waarschijnlijk tussen je buitenband en je velg "klem" zit.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij lijkt het dat je binnenband iets te groot is, waardoor deze dubbelgevouwen in je buitenband zit. Ik hoor wel eens dat dit een "slag in je band" wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk langs de zijkant van de band en stel vast of de reflectierand evenwijdig loopt met de velg.

Is dat niet het geval dan zit de buitenband niet goed om de velg. (band leeg laten lopen tot er nog net wat lucht in zit, en met z.g. karateklapjes op de buitenband slaan totdat de buitenband overal evenwijdig zit om de velg en daarna op de juiste bandenspanning brengen)

Betreft het een bobbel in de buitenband terwijl de buitenband wel goed om de velg zit , dan betreft het een canvasbreuk. (Indien mogelijk de buitenband van binnen verstevigen of bij grotere schade vervangen)

Tenzij het een pepernootje is.