Mijn fiets trapt door, hoe kan dit komen?

Als je er gewoon mee naar voor of achter loopt, draaien de trappers gewoon mee. Zodra je er echter op gaat zitten trap je keihard door en kom je niet vooruit. Het is een oude herenfiets met drie versnellingen, maar de versnelling is al tijdje kapot (kabel kapot). Het probleem is ontstaan sinds ik het wiel iets verschoven heb om de ketting goed te spannen. Als je er mee loopt draait de ketting dus wel gewoon goed en als je trapt ook, alleen gaat het achterwiel dan niet draaien. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
8K

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk hangt je ketting toch te slap. Probeer je achterwiel nog iets naar achteren te zetten of probeer je ketting korter te maken. Je hebt een grote kans dat de plaatselijke fietsenmaker dit gratis voor je nakijkt en met een oplossing komt.

Een andere optie is een ander achterwiel, maar ik zou gewoon even bij de fietsenmaker langs gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het door je versnellingen komt, het kan zijn dat ze niet goed afgesteld zijn.
Waardoor de tanden langs elkaar geleiden als je er grote druk op uit oefent.

Het kan ook dat de tandwielen in je "versnellingsbak" gewoon versleten zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn met het verzetten van de wiel dat je toch iets uit de versnelling bent gegaan, probeer met een tangetje oid. de versnelling bij je wiel iets te verzetten en probeer het dan nog eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan door de versnelling komen.
Maar als je een oude(re) fiets hebt, dan lijkt het mij logischer dat het een ander probleem is.
Ik denk dat het de palletjes zijn aan de binnenkant van je as die versleten zijn.

Elke keer als je achteruit trapt hoor je tik tik tik tik tik...
Dat is het geluid van de palletjes die in elkaar vallen.
Als je fiets oud is, kunnen die versleten zijn.

Ik heb het zelf in de fietstechniek les op school geprobeerd.
Als je handig bent en je alles goed op volgorde legt, kan je het zelf vervangen.
Maar mij lukte dat niet in 1x.
Je moet dan het hele achterwiel eruit halen, en je as openmaken.
Daar zit ook het versnellingsgedeelte in en dat kan versleten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vaak voorkomt is dat de nokjes aan de binnenzijde van het kettingwiel zijn weggesleten. Bij een lichte belasting neemt de ketting het achterwiel vaak nog wel mee, maar zodra je wat steviger trapt slippen de nokken uit de uitsparingen en draait je trapper door.
Een nieuw kettingwiel en je bent voor enkele Euro's klaar.

Aan de binnenzijde zitten drie of meer nokken, zie foto: