is er een maximum snelheid aan fietsen gebonden?

Mijn elektrische fiets gaat nu 46km/u (gps snelheid). Is dit toegestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat de motor van een E fiets uitvalt als je harder dan 25 km/u rijdt. Hoe kan jij dan 46 km/u rijden?

Het beste antwoord

Er is geen maximale snelheid die je zelf fiets dus zonder enige vorm van ondersteuning.
Geloof dat in frankrijk ooit iemand is bekeurdt voor het te hard fietsen. Dit zou je even kunnen googlen.
Tijdens mijn opleiding fietstechnicus hebben we dit onderwerp wel eens besproken. Er geldt in nederand geen maximale snelheid voor fietsers mits dit is zonder enige ondersteuning, een spartamet mag dus ook maar maximaal 25 km/u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Brommers mogen in Nederland maar 45 km/u. Dus als Brommers al niet eens 46km/u mogen, dan Fietsen al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je mag maximaal 25 km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt! behalve als je zelf trapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar vind je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.rijksoverheid.nl/elektrische-fiets
Een snelheidslimiet op een weg geld voor alle voertuigen, dus als er ergens staat dat je 30 km/pu mag en je gaat met je fiets 46 ben je dus in overtreding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste niet als je zelf trapt, ten tweede mag je als je niet trapt op een electrische fiets maar 25, ook als er 30 staat.
Er is geen maximumsnelheid voor fietsers als je zelf trapt. Maar dan kan een fietser die zo hard rijdt in de bebouwde kom nog altijd beboet worden volgens artikel 5: gevaar opleveren voor het verkeer.

Maar voor een electrische fiets zonder te trappen is de maximumsnelheid 25 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de elektrische fiets geldt met en zonder trappen een maximale snelheid, als je alleen trapt en dan 30 rijdt, mag de fiets niet harder kunnen ( met gebruik van de motor), dan 25 km per uur, de regels zijn hetzelfde als met scooters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja pietlut, ik bedoel met zelf trappen natuurlijk zonder gebruik van de motor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan mag de fiets nog niet harder dan 25 lopen, als je met je scooter 25 rijdt en hij kan 95 en je moet op de rollerbank, dan zit je ook fout, snap je het nu, en wat vriendelijker mag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ligt "pietlut" zo gevoelig? sorry knul het was helemaal niet onvriendelijk bedoeld :D
En ja, ik snap het lieve crea!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan best tegen kritiek, maar wel op een normale manier.
maar het is ok.
Een e-bike (dus ZONDER rijbewijs en kenteken) mag trapondersteuning bieden tot max. 25km/h. alles wat je hierboven zelf fietst is toegestaan, maar dan valt de motor stil.