Waarom heeft eem fiets niet een heel klein tandwiel bij het achterwiel en een heel groot achterwiel?

Hierdoor zou je toch met 100 km/h kunnen fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Fietsen
2.7K

Antwoorden (6)

Je kunt dan bijna niet trappen; je moet een onmogelijke kracht op de trappers uitvoeren, iets dat met mensenbenen bijna niet lukt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het tandwiel voor ook groter maken belemmert de hele zaak alleen nog maar meer; Je moet de trappers minder ronddraaien met nog meer kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je het tandwiel voor dan ook groter maakt?
Met je benen kun je een bepaalde hoeveelheid vermogen leveren, dit is kracht * snelheid. Een tandwiel overbrenging geeft het vermogen gewoon door. Als je een erg klein tandwiel installeert, dan wordt de snelheid wel erg groot, maar de kracht evenredig klein (en daarmee ook de versnelling). Op een gegeven moment is die kracht niet meer genoeg om de weg en de lucht wrijving te overwinnen en ga je dus niet harder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mocht je het al uit je benen weten te persen dan lijkt het veiligheidsaspect me nog een reden om het niet te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt wat je zegt. Maar is dat de bedoeling van een fiets? De fiets staat dan voor over. Je moet buiten menselijk veel kracht zetten. En de ongelukken zullen niet van de lucht zijn. Slecht Plan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat bovenstaande antwoorden zeggen, moet je heel veel kracht zetten. Als je eindeloos veel kracht zou hebben, zou het inderdaad mogelijk zijn om 100km/h met je fiets te halen. Er zijn ook wereldrecords bekend dat mensen met 140km/h kunnen fietsen, maar die hebben een hele dure aangepaste ligfiets, die niet zomaar ergens te koop is. Bovendien zijn ze niet geschikt voor de Nederlandse fietspaden want ze kunnen niet scherpe bochten maken.
Maar waarom kan je lichaam geen 100km/h aan?
De energie die je verbruikt met 20km/h is wel 4x meer dan dat als je fietst met 10km/h.
En als je dan 40 zou fietsen, dan verbruik je wel 8x zoveel energie, of misschien zelfs meer.
Dat heeft onder andere ook met de luchtweerstand te maken. Je moet namelijk in steeds kortere tijd steeds meer lucht opzij trappen omdat je daar doorheen moet.

Er bestaan wel versnellingen waar men 30% sneller mee kan fietsen. Welke dat precies zijn weet ik ook niet meer, maar ik had het ooit in het beste idee van nederland gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theoretisch waarschijnlijk wel, maar dat trapt wel heeeel erg zwaar. verder is het instabiel door het grote achterwiel. en onveilig als iedereen op de fiets 100 km/uur gaat rijden.