Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik dat mijn dynamo van mijn fiets niet meer piept als het geregend heeft?

En hoe los ik het op? Als het geregend heeft en ik wil fietsen met het licht aan dan gaat dat niet. Als ik langzaam fiets wel, maar als ik harder fiets begint de dynamo te piepen en gaat het licht uit. Het is alsof de dynamo uitglijdt over de band. Hoe voorkom ik dit?

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuses voor de fouten in de zin. Deze website geeft erg weinig ruimte voor tekst als ik via m'n iPhone een vraag stel, waardoor het overzicht weg is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je zoveel gefietst met je licht aan dat de ribbels van het dynamowieltje zijn afgesleten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

dan moet je een elastiekje over het wieletje van je dynamo doen dan heeft hij meer grip op je fietswiel.

gewoon een paar keer eromheen draaien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De houder van je dynamo op je fiets een klein beetje in de richting van je wiel buigen. Dan wordt de druk tussen band en dynamo wat groter en minder kans op slippen en dus op piepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk staat de hij niet goed (meer) afgesteld, en heeft het wieltje geen grip op de band. Het aandrijfwieltje van de fietsdynamo moet je zo uitgelijnen dat het goed en helamaal vlak tegen de band ligt...

Toegevoegd na 1 minuut:
uitgelijnen = natuurlijk 'uitlijnen'!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fietsenmaker heeft daar kleine dopjes voor die je over het wieltje van je dynamo kunt doen. Dan slipt hij niet meer. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als het hierboven al genoemde elastiekje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dopje werkt beten en gaat langer mee .
een +
Inderdaad dat dopje zoals hier boven vermeld. Maaaaarrrr, ook is het belangrijk dat het hart van je dynamo gelijk loopt aan de hart van je as.

Je legt dus van het midden van het asje van je dynamo een lineaal oid. die recht langs het midden van je dynamo loopt, die moet dan precies uitkomen in de hart van je voorwiel as, DAN is die goed afgesteld en zal er sowieso geen last meer van hebben, mits de dynamo dicht genoeg op je wiel staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding