Mag ik met een brommobiel op de Galleria (autoweg in Italië) ?

Ik heb een brommobiel, je hebt dan genoeg, in heel Europa, aan een 50-cc rijbewijs. Desondanks staat op het kenteken: 400cc, 45km/u

Het bordje autoweg in Italië staat er net van te voren "fino a 50cc" en "fino a 125cc" (= verboden tot), als het een galleria (tunnel) is. Dit zou dan toch technisch betekenen dat men met een brommobiel op de Italiaanse "galleria" (autoweg) mag rijden, of is er nog een voorgeschreven MINIMUMsnelheid voor de galleria?

3.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Lijkt het jou veilig (verstandig) om met 45km/u door een tunnel te rijden terwijl ander verkeer (veel) sneller rijdt?
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met TurfGraver, of het officieel mag og niet, het lijkt me levensgevaarlijk om als enige langzaamverkeer door zo’n tunnel te rijden. Alsof je met je brommobiel door de Piet Heintunnel rijdt.
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe wilde je met een brommobiel in Italië komen?

Antwoorden (2)

Je mag met je brommobiel GEEN gebruik maken van een Autostrada (snelweg), omdat deze verboden is voor voertuigen met een ontwerpsnelheid beneden 80 km/uur.
Aanvulling; in de link staan gedetailleerde regels welke voertuigen verboden zijn op autostrada en superstrada.
Toegevoegd op 01 januari 2022 14:14: tekst
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Het gaat niet om een autostrada of een superstrada, maar om een "strada statale" met bord: autoweg
alexf52889
2 jaar geleden
Het gaat niet om een autostrada of superstrada, maar om een strada statale prefix (SS), die bij tunnels een autoweg bord (nederland: G3) krijgt. Er staat van te voren "fino a 125cc" en "fino a 50c" volgens het kentekenbewijs heeft de brommobiel 400cc. Hoe zit het dan met de autoweg (galleria)
alexf52889
2 jaar geleden
Foto van betreffende bord: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b8/Italian_traffic_signs_-_strada_riservata_ai_veicoli_a_motore.svg/240px-Italian_traffic_signs_-_strada_riservata_ai_veicoli_a_motore.svg.png
tinus1969
2 jaar geleden
Kun je ( bv Google streetview) een voorbeeld/locatie geven?
In Italië mag je met een bromfiets niet op de autoweg komen.
Motorfiets: een motorfiets beneden de 150 cc wordt niet op de autoweg toegelaten.

Ik denk dat de regels dan zo'n beetje hetzelfde zijn als in Nederland.
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Maar, hoe zit het dan met mij? Volgens kentekenbewijs is 400cc
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Tenzij het aantal cc in dit geval niet uitmaakt. Als de brommobiel onder een eigen categorie valt of onder de bromfietsen dan maakt het niet uit hoeveel cc de motor heeft, dan mag hij alsnog de autoweg niet op.