Kan een normale scooter in 1x van Nederland naar Parijs rijden zonder problemen?

Ik heb gehoord dat er een possibiliteit is dat het blok te heet wordt

Utrecht
2 jaar geleden
een possibiliteit? Je bedoelt dat er de mogelijkheid is? Je zal in ieder geval een aantal keer moeten tanken. En daarbij moet de motor uit en kan dus extra afkoelen als dat nodig is.

Antwoorden (1)

(18jul21)
Na een kwartiertje rijden is de motor van een scooter op de normale bedrijfstemperatuur.

Na dat eerste kwartier kun je (afgezien van af en toe een tankstop) dagenlang door blijven rijden zonder dat de temperatuur nog hoger wordt. De motor is namelijk zo ontworpen (en zodanig ingebouwd) dat de warmte die per minuut rijden ontwikkeld wordt, evenveel is als de warmte die de motor in die ene minuut aan de langsstromende rijwind af kan staan. Er is een evenwichtssituatie ontstaan waarbij de motor op werktemperatuur blijft zolang je rijdt.

Als je stopt om te tanken (of zelf wat te drinken) zal de warme motor ineens geen langsstromende lucht (van de rijwind) voelen. Daardoor wordt hij de eerste paar minuten even iets warmer, en geleidelijk wordt-ie in het halfuur daarna minder warm net als een kan koffie op de tuintafel: de lucht rond de warme motor wordt warm en stijgt op, daardoor komt er nieuwe koelere lucht, die ook weer wat warmte gaat afvoeren, enzovoort.

Bij een viertakt scooter is een rit die duidelijk langer duurt dan een kwartier in feite zelfs extra gunstig: dan wordt de olie in het motorblok namelijk door en door warm waardoor de condens verdampt en uit het blok weggeventileerd wordt. Na verloop van tijd waarin de motor voornamelijk korte ritjes maakt, zit er vaak wat condens in de olie. Die verdampt tijdens een langere rit, wat gunstig is voor de smeereigenschappen van de motorolie. Het oliepeil kan ietsje zakken, en dat is dan geen olieverbruik, maar dat komt door het verdampen van de condens die in de olie zat.

Voor de olie in een eventueel aanwezige versnellingsbak kan iets soortgelijks gelden. Goed warm worden is gunstig.

Een tweetakt scooter heeft geen olie in het blok zitten die warmer wordt tijdens de rit: een tweetakt gebruikt hele kleine beetjes olie die in de brandstof gemengd zitten of er door een systeempje tijdens de rit bijgevoegd worden, en blaast die ook voortdurend een beetje met de uitlaatgassen weg.

In elk geval is een scooter zo ontworpen dat er geen delen zijn die uur na uur steeds nog warmer worden, dus onderweg een pauze nemen is voor de scooter niet nodig.

Bij een scooter met verborgen onderliggende problemen kan het voorkomen dat die in het eerste uur eventueel kenbaar worden, maar na het eerste halfuur zou ik niet weten wat er dan voor de motor nog verandert. Het is geen mens die af en toe even moet ontspannen of zelfs rusten.

Goede reis!