Kun je ook op een quad een brommerexamen doen?

Mijn zoon is klein voor zijn leeftijd en kan niet op ene scooter, is hij te klein voor. Maar een quad kan wel. Mag hij op een quad een brommerexamen doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.scootertheorieoefenen.nl/scooter-rijbewijs/scooter-praktijk-examen Jij rijdt tijdens het praktijk examen op een bromfiets (dit is dus geen snorfiets, trike of quad) en de examinator (die jou gaat beoordelen) rijdt achter jou aan op een eigen bromfiets. De persoon die jou les heeft gegeven mag ook mee op een eigen bromfiets. Hij mag er dus ook achteraan rijden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe klein is klein?
Mijn dochter van 1,60m rijdt met gemak rond op haar scooter.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Want tijdens de examenrit voor een bromfietsrijbewijs moet aangetoond worden dat de persoon zijn of haar bromfiets beheerst en weet waar je met de brommer op welke snelheid hoort te rijden.

Niet alle quads zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Voldoet het voertuig wel aan de regels om als bromfiets te mogen gelden dan moet degene die 'm rijdt al in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs.

Er zijn speciale bromfietsen voor kleine mensen. Zie bijvoorbeeld https://www.startpagina.nl/v/vervoer/bromfietsen-snorfietsen/vraag/383425/geschikte-scooter-lengte-156-m/
3 jaar geleden
Ja, als de quad als bromfiets goedgekeurd is staat het gelijk als een normale scooter en is dat toegestaan.
3 jaar geleden
Abcde
3 jaar geleden
In jouw bron staat dat je voor het besturen van een quad een brommerrijbewijs nodig hebt, niet dat je brommer of scooterexamen mag doen op een quad.
Amadea
3 jaar geleden
En dat staat al twee dagen in mijn antwoord...