Welke scooter is beter?

Ik wil een snorscooter aanschaffen voor voornamelijk woon/werkverkeer. Ritjes zullen +-10 km per dag bedragen, soms wellicht een verder uitstapje. Nu twijfel ik tussen een Piaggio ZIP of een Peugeot Kisbee. Het voordeel bij de kisbee is op het moment dat hij op voorraad is, de ZIP zou ik n maand op moeten wachten.

Wat is kwalitatief beter? Is het verstandig te wachten en n zip te bestellen of zou ik toch voor een kisbee moeten gaan? Ik ben 1,80 meter groot, dat is ook wel een punt wat misschien van belang is.

2.1K

Antwoorden (1)

Ik zou toch een maandje wachten op de ZIP, de motoren van Piaggio zijn kwalitatief erg goed en van hetzelfde concern als de Vespa. De ZIP is een prima keuze als je onder de 2000 wilt blijven. Is je budget iets hoger, kijk dan ook naar de Kymco New People S. Deze heeft grote wielen en dat rijdt erg fijn en stabiel. Ook is het minder klooien om het slot door het wiel te krijgen, iets wat met standaard 11 inch wieltjes nog wel eens een uitdaging is. Wil je echt comfortabel rijden, overweeg dan een (gebruikte) Vespa. Deze zijn kwalitatief boven alle andere scooters verheven, rijden erg goed door de uitstekende vering en houden een hoge restwaarde. Ook zijn er veel accessoires voor te koop mocht dat belangrijk zijn. Een goede Vespa met weinig km is onder de 2000 goed te vinden. Let er wel op dat de verzekeringspremie voor een Vespa hoog kan zijn, dus check dat eerst voor je er een aanschaft.

Kijk wel vooruit wat de wetgeving in jouw gemeente van plan is met snorscooters. Als er, zoals in Amsterdam, helmplicht wordt ingevoerd kun je net zo goed een 45km model nemen. Een snorscooter raak je dan aan de straatstenen niet meer kwijt.

Mijn tip is om altijd een hoog windscherm te (laten) monteren als je de scooter voor woon/werk gaat gebruiken. In Nederland kan 's morgens de zon schijnen en regenen als je naar huis gaat. Zonder scherm als het regent zie je vrijwel niets. Met scherm is het zicht ook beperkt, maar daarvoor zou je een UPPII ruitenwisser kunnen overwegen (heb ik ook en werkt prima)