Hoe kun je de wok melding geschiedenis van je scooter zien?

Ik heb van mensen gehoord dat wanneer je scooter 2 wok meldingen heeft gehad dat hij bij de derde wok melding in beslag word genomen voor vernietiging.
-Mijn vraag is is dat waar? En Waar kan ik zien hoeveel wokmeldingen mijn scooter heeft gehad?
Klopt het ook dat na 2 jaar de wokmelding soort van vervalt dus dat ik na die 2 jaar nog maar 1 wok melding heb?

18.4K
ronron1212
4 jaar geleden
Een wok melding is genoeg de scooter mag de weg niet meer op tot hij de rwd is goedgekeurd
https://ovi.rdw.nl/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er kan altijd maar één WOK-melding in het register staan. Je kunt geen tweede WOK-melding krijgen als de eerste WOK-status nog niet is opgeheven en het kentekenbewijs nog de status ingevorderd heeft. De scooter kan wel worden ingenomen als je betrapt wordt op rijden op een scooter die de status WOK heeft.

Antwoorden (2)

De politie mag je om diverse redenen een WOK-status geven. WOK staat voor Wacht Op Keuring. Dit kan bijvoorbeeld als je scooter een te hoge snelheid kan behalen.
Voor snorscooters (25km/h) is dat 34Km/h gemeten op de rollerbank. Voor bromscooters (45km/h) is dat vanaf 54Km/h gemeten op de rollerbank. De Politie meldt bij de RDW dat je scooter niet meer aan de wettelijke eisen voldoet. Ook een versleten rem of band kan genoeg zijn om de scooter de WOK-status te geven en je voor een herkeuring naar de RDW moet.
Het betekent dus dat de scooter in de originele staat moet worden teruggebracht en opnieuw door de RDW moet worden gekeurd. Dus eerst herstellen en daarna opnieuw laten keuren. De WA-verzekeringsplicht loopt wel gewoon door.
Na goedkeuring verwijdert de RDW de melding 'verbod voor het rijden over de weg' in het kentekenregister. Pas als je hiervan schriftelijk bericht hebt gekregen mag je weer rijden op deze scooter.
Er kan dus altijd hoogstens maar één WOK-melding geregistreerd zijn, die verwijderd wordt uit het kentekenregister als de RDW de scooter heeft goedgekeurd.
Het is mij niet bekend dat bij een derde WOK-melding de scooter in beslag wordt genomen en met toestemming van de Officier van Justitie wordt vernietigd. Dit kan wel gebeuren als je besluit wel de weg op te gaan met de scooter terwijl deze nog de WOK-status heeft. Dan wordt je vervoermiddel direct in beslag genomen als je door de politie wordt betrapt.
In beslagname kan ook gebeuren als je een derde keer wordt aangehouden voor rijden zonder rijbewijs of wegens drugsgebruik of alcohol. Maar daar krijg je geen WOK-melding voor maar wel een torenhoge boete. De scooter zal dan zeker in beslag worden genomen en met toestemming van de Officier van Justitie worden vernietigd.
https://sleutelstad.nl/2019/06/05/scooter-in-beslag-genomen-en-vernietigd/
Of een scooter een WOK-status heeft kun je nazien in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Als het om de eigen scooter gaat dan ben je de eerste die het weet, daar hoef je niet voor in het register te kijken. Kijk wel altijd in het register als je een gebruikte scooter koopt.
https://www.kentekencheck.info/rdw/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Eduwardus1290, Of je in je periode dat je op de scooter rijdt een WOK-melding hebt gehad en hoeveel maal nadat de WOK-melding weer was opgeheven weet je zelf het beste. Gewoon de schriftelijke meldingen optellen.
Je scooter wordt in beslag genomen als je binnen 2 jaar tijd voor de derde keer wordt betrapt op een te hoge constructiesnelheid. Bij elke keer dat je scooter wordt gemeten met een te hoge (constructie-)snelheid, krijg je een WOK-melding. Die melding verdwijnt als je scooter opnieuw is gekeurd. De bekeuring die je erbij krijgt voor de te hoge snelheid, blijft geregistreerd staan, ook als je die hebt betaald. Wordt je binnen 2 jaar voor de derde keer gepakt voor dezelfde overtreding, dan heeft het bij jou blijkbaar geen effect om boetes en WOK-melding op te leggen en wordt overgegaan tot inbeslagname van je scooter.

Een WOK kun je ook krijgen voor andere mankementen aan je scooter. Zijn die heel ernstig (en niet te verhelpen) dan kan je scooter direct bij de eerste keer in beslag genomen worden.

De '3 keer binnen 2 jaar' regel geldt voor een te hoge constructiesnelheid (meer dan 15km/uur te hard). Dat staat los van het aantal WOK-meldingen. Heb je 2 keer een WOK melding gehad voor bijvoorbeeld te gladde banden en/of kapotte verlichting, dan telt dat niet mee in de '3 keer binnen 2 jaar'.

Elke overtreding die jij maakt en elke boete die jij krijgt, wordt geregistreerd. Ook al is een WOK-melding vervallen omdat je scooter opnieuw is goedgekeurd, dan blijft die overtreding
wel staan.

Koop je een tweedehands scooter en heeft de vorige eigenaar al twee keer een WOK-melding gehad, dan staan die overtredingen geregistreerd op naam van de vorige eigenaar. Die tellen dus voor de nieuwe eigenaar niet mee. Controleer wel altijd bij het RDW of er op het moment dat je de scooter koopt geen WOK-melding meer op zit. Op de site van het RDW kun je het kenteken invullen en ook gelijk zien of de scooter is verzekerd en/of als gestolen staat geregistreerd.