Kan ik de theorieboek voor rijbewijs B ook gebruiken voor rijbewijs AM?

Ik heb namelijk nog theorieboeken thuis liggen voor rijbewijs B en ik wil eerst mijn scooterrijbewijs halen. Dus vroeg ik me af of ik ook uit de theorieboek van de auto kan leren. Weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Powergen
4 jaar geleden
Waarom doe je niet gelijk voor B? Dan heb je namelijk ook gelijk AM behaald.
jc54
4 jaar geleden
@Powergen; dat zou wel eens met de leeftijd te maken kunnen hebben.....
Powergen
4 jaar geleden
@jc54 Examen voor je rijbewijs AM mag je doen vanaf je 16e. Rijbewijs B op je 17e (en mag je al beginnen als je 16.5 jaar bent)... dus dat zou echt maar een jaartje schelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Powergen ik wil mijn rijbewijs B later doen pas wanneer ik een jaar of 18/19 ben. Een scooter is namelijk ook veel handiger voor mij. Weet jij ook het antwoord op mijn vraag?

Antwoorden (1)

Nee. In een autotheorieboek komt de bromfiets wel af en toe ter sprake maar niet zo uitgebreid als in een boek dat speciaal voor bromfietstheorie is geschreven.

Veel verkeersregels gelden voor alle verkeer. Die zul je in alle theorieboeken tegenkomen. Denk aan voorrangsregels en regels over voorrangsvoertuigen, stoppen voor een rood verkeerslicht, Het verschil zit 'm dan in de "plaatjes".

Maar er zijn ook regels die specifiek voor bromfietsen gelden. Denk aan regels over minimumleeftijd, plaats op de weg, snelheid, verlichting, draagplicht helm, mag je iemand "achterop" meenemen en zo ja onder welke voorwaarden, bijzondere risico's omdat een bromfiets maar 2 wielen heeft, enz.

Bespaar niet op de theorie(boeken). Er zakken (ook) veel mensen voor het theorie-examen voor de bromfiets.

Wil je kosten besparen, wacht dan tot je je autorijbewijs hebt.
Computoon