Waarom start mijn scooter niet in de winter of kou?

Ik heb een scooter die het redelijk goed doet, maar als het winter is start hij niet, je hoort hem starten maar heel moeilijk, ik krijg hem daarna wel aan, maar dat duurt een kwartier, na dat ik hem aan heb valt hij nog eens uit... Ik heb stationair hoger gezet, carborateur schoongemaakt, luchtfilter vervangen, nieuwe bougie... op een of andere manier start hij gewoon niet, je ziet de lamp proberen te gloeien en de moter probeert aan te gaan maar het duurt 15 minuten voordat hij werkelijk aan is en het echt doet, het is een Piaggio Zip 2000 4takt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
28.9K
paulus811
4 jaar geleden
Heb je toevallig een oude accu? Dit klinkt als een accuprobleem.

Antwoorden (2)

Een paar dingen die mij zo voorbij schieten zijn:
Je (automatische) choke werkt niet goed. Doordat je het stationair toerental hebt verhoogd, wordt het probleem erger want je motor krijgt een te rijk benzine-luchtmengsel. Dit houdt in dat je motor "verzopen" is.
Als je dan een paar minuten wacht dan is de extra benzine op de cilinderwand verdampt en krijg je een brandbaar mengsel waarop de motor zal aanslaan. De choke is nog in werking en blijft en te rijk mengsel geven waardoor de motor weer afslaat.
Mijn advies:
* Choke op juiste werking controleren
* Kwantiteits regelschroef stellen tot het juiste stationaire toerental
* Kwaliteits regelschroef stellen voor de juiste benzine lucht mengel

Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo, ik had mijn chocke al inderdaad vervangen, maar de andere dingen zal ik zeker eens controleren, dankje voor de hulp
paulus811
4 jaar geleden
J2002, het lijkt erop dat je lukraak onderdelen vervangt in de hoop dat je scooter beter start. Een bezoekje aan een dealer is uiteindelijk sneller en wellicht ook goedkoper. Zoals ik in mijn reactie schrijf. ik verdenk de accu maar dat is vrij eenvoudig te testen met een acculader.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@J2002 Hoe kun jij een choke in godsnaam vervangen. Dat is een vast onderdeel van je carburatie. Ook het stellen van de regelschroeven is zonder kennis van zaken niet aanbevelenswaardig. Je scooter zal bij een onjuiste afstelling zeker niet beter gaan lopen.(rijden)
Lijkt mij dat de ontsteking niet op tijd staat. Behalve de al eerder genoemde verkeerde brandstof-luchtverhouding kan het ook een elektrisch probleem zijn.........
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik dacht ook hetzelfde ongeveer... ik heb de accu ook vervangen, ik zou dus niet weten hoe het komt... brandstof heb ik eigenlijk altijd goed, als ik 98 pak doet hij het normaal gezien goed, maar bij 95 startte hij niet, nu bij alletwee niet...