Hoe veel gewicht kan een bijrijder ven een scooter wegen?

Hallo, een van mijn vrienden heeft laatst een scooter gekocht. Ik wil heel graag achterop, alleen ben ik ongeveer het dubbele gewicht van mijn vriend. Hij weegt 60 kg (ik dus ongeveer 120) Kan ik bij hem achterop?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hangt van de scooter af.
180 kg is veel voor een scooter dus deze zal het wel zwaar hebben.

Antwoorden (1)

Op een scooter met zadel voor 2 personen moet je er vanuit kunnen gaan dat het ding technisch in staat is 2 personen te dragen. Laten we uitgaan van 2 volwassen mannen, dan komen we aan 2 x 90kg = 180 kg. En daar komt nog wat marge bij.

Dus ja, qua gewicht is het zwaar, maar het moet kunnen.

Wat in dit geval ook meespeelt is de verhouding tussen jullie, qua gewicht. Een tweewieler bestuur je voornamelijk met je gewicht. Door je gewicht naar links te verplaatsen draait je stuur bijna als vanzelf mee.
In dit geval heeft de bijrijder dus veel meer in de melk te brokkelen dan de bestuurder. Dat kan merkbaar stuurproblemen opleveren.

Je zult dus óf zelf moeten rijden, óf actief mee moeten rijden en bewegen. (maar niet teveel !)
Communiceer dus goed met elkaar en oefen even op een veilige rustige weg.