Hoe zet ik de spiegel van een Vespa scooter vast (zie foto)?

Het spiegelhuis van mijn Vespa scooter verzet zichzelf tijdens het rijden, vrijwel om de kilometer moet ik m weer goed zetten. Nergens zie ik een mogelijkheid om de spiegel vast te zetten. Voor de duidelijkheid, het gaat dus om de spiegel zelf, niet waar de steel ervan in het scooterstuur gedraaid zit.

Picture for question
12.7K
Inekez1
4 jaar geleden
Ik heb totaal geen ervaring met spiegels, maar zou het kunnen dat er een snelspansysteem in zit? Zoals je dat ook wel hebt bij verstelbare wandelstokken en bij snelspannaven om fietswielen of zadels vast te zetten? In dat geval zou het kunnen helpen om de spiegel eerst verder los te draaien (misschien moet je het trechtervormige tussenstukje daarbij met de hand tegenhouden). Dan de spiegel in het geheel, dus inclusief tussenstukje een klein stukje vastdraaien en vervolgens de spiegel weer vastdraaien zonder dat daarbij het trechtervormige stukje weer meedraait. Als je geen grip krijgt op de arm of op het tussenstukje, zet er dan eerst een stukje opengeknipte tuinslang omheen voordat je met een tang gaat werken. Indien het een snelspansysteem is, zal het zonder al te veel kracht verstelbaar moeten zijn. Moet je met een tang veel kracht gaan zetten, dan is het blijkbaar niet de bedoeling om daar aan te draaien en maak je misschien alleen maar iets kapot wat nu alleen maar los zit.
Inekez1
4 jaar geleden
De spiegel in de goede stand zetten en een paar druppels secondenlijm in de naden laten vloeien zal ook helpen, maar dan is de spiegel daarna nooit meer verstelbaar. Om de vloeibare lijm op de goede plek te druppelen zul je de scooter even moeten neerleggen, of de hele spiegel van het stuur afdraaien zonder dat het spiegeltje verdraait ten opzichte van de arm.

Antwoorden (2)

Wat ik tegenkwam als oplossing die hielp:
- er zwarte electratape omheendraaien en het zo dus vastplakken
- met zwarte siliconenkit vastzetten
- met remmenreiniger ontvetten, de volgende dag een druppeltje secondelijm erin.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je antwoord +. Die secondelijm ga ik proberen, de overige tips lijken me niet heel fraai. Als secondelijm niet helpt, bestel ik een nieuwe.
Heb precies het zelfde probleem, heb het opgelost met seconde lijm, er tussen te druppelen.