Wie is aansprakelijk bij een eenzijdig omgeval door een fout van een andere bestuurder?

Tijdens het rijden op de brommer ben ik gevallen.
Ik reed de hoek om toen net een auto uit geparkeerde toestand de weg op wou rijden. Omdat het al donker was en regende zag ik al vrij weinig. De automobilist zag net op tijd dat ik er aan kwam en stond op zijn rem in plaats van door te rijden de weg op. De auto stond al half op de weg.
Omdat ik net de hoek om kwam zag ik de auto ook pas later. Hierdoor maakte ik een noodstop en ben ik uitgegleden.

Door deze valpartij zit er een gat in mijn linkerhandschoen, zitten er 2 scheuren in mijn broek die ik nu dus weg kan doen, mijn horloge is beschadigd, windscherm is doormidden gebroken, rem is verbogen, spiegel ligt eraf en de brommer lekt olie.

Mijn vraag is dus nu, wie is er aansprakelijk voor dit eenzijdige omgeval?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dus jij had je snelheid niet aangepast aan de omstandigheden (slecht zicht en na een bocht) en je voertuig niet onder controle.
Tja, wie is daarvoor aansprakelijk.
Even denken....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef jullie allemaal gelijk, wat betreft bocht omgaan, snelheid, zicht....
Alleen zie ik in de bebouwde kom veel te vaak dat iemand een parkeervak verlaat zonder (goed) te kijken. Vaak gewoon op een rechte weg. (Vaak oudere wegen in het centrum)
Meestal loopt dit goed af, omdat de fietser, scooterrijder op de rem trapt.
Als ik zelf fiets op een weg met parkeervakken aan mijn kant, kijk ik als een malle of er niet iemand achter het stuur zit, die wil wegrijden.

Antwoorden (1)

Jij bent aansprakelijk. Jij maakte namelijk de fout te hard door de bocht te gaan cq te hard te remmen.
Art 19 RVV, te weinig bekend: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Jij kon blijkbaar (door de bocht) de weg niet overzien. Dus reed je te hard door de bocht.
Toegevoegd op 13 december 2018 12:28: bron, tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik reed 25 a 30, anders had ik nooit de bocht kunnen maken met een hogere snelheid en was ik op de andere weghelft terrecht gekomen. Dit had een gevaarlijke situatie kunnen zijn die ik uit de weg ben gegaan door langzamer de bocht in te gaan en deze scherp te nemen. Tevens ben uitgegleden omdat het wegdek nat en glad was. Tijdens het remmen heb ik de brommer naar links gestuurd. Dit was een reactie van het schrikken van de auto die vanuit stilstand rechts van mij de weg op wou gaan.
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Terecht Art 19 RVV aangehaald.
tinus1969
5 jaar geleden
@anoniem2468; je reed 25-30. Uit de rest van je verhaal blijkt dat dat te hard was en dat je de bocht eerder stapvoets had moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De auto stond al midden op de weg. Ook als de andere partij een bijzondere verrichting verricht,is het verstandig voorrang te verlenen ipv voorrang te nemen. Dat het zicht slecht was en de weg moeilijk was te overzien gold ook voor de autobestuurder, maar hij zag door oplettendheid de scooter, die gezien de weg- een weersomstandigheden te hard reed, nog net op tijd aankomen. Je mag hem wel dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jee, met de auto neem ik geeneens een bocht met 25/30 km op de teller, indien ik de situatie niet kan overzien.
Er kan altijd iemand oversteken, een kind de weg oprennen, een auto uitrijden van de oprit.
Op een brommer ben je ook zelf kwetsbaar.