Mag je op je 16e met een quad goedgekeurd als bromfiets op een 50km/hr weg en hoeveel cc mag ie max.?

Ik wil graag een quad kopen, maar ik weet de regels niet helemaal. Ik heb overal gekeken maat het staat niet echt goed vermeld. Hoeveel cc mag een quad goedgekeurd als bromfiets maximaal hebben? En mag je er mee op de weg of wordt je dan aangehouden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Ja, zodra de quad als brommer is gekeurd (met het maximale aantal cc dat een brommer mag hebben), en je je brommerrijbewijs hebt mag je op de openbare weg rijden. Andere mogelijkheden zijn er ook, maar dan valt de quad in een andere categorie.
---
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-een-quad

Quad goedgekeurd als bromfiets
Wilt u een quad besturen die is goedgekeurd als bromfiets? Dan moet u voldoen aan de regels voor normale bromfietsen:

u moet minimaal 16 jaar zijn;
u moet een bromfietsrijbewijs hebben;
u draagt een helm. Zie eisen aan een helm op de website van het Openbaar Ministerie;
uw quad heeft een kenteken.
---
Een brommer of een quad goedgekeurd als brommer mag tot 50cc zijn.
Toegevoegd op 14 oktober 2018 14:44: bron
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankuwel voor uw snelle reactie! Maar bedoeld u dat ik alleen op het fietspad mag of ook op een 50km/u weg?
LeonardN
5 jaar geleden
Je zal je moeten houden aan de verkeersregels zoals brommers dat doen. Dat houdt in dat je wel of niet op fietspad moet of mag naar gelang de regels dat aangeven.
https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/scooter-brom-en-snorfiets/op-welke-fietspad-mag-of-moet-ik-rijden.html
Binnen de bebouwde kom houdt dat vaak in dat je niet op het fietspad zal mogen, maar op de weg moet rijden.