Mag een toerist zonder rijbewijs een bromfiets besturen?

Ik heb research gedaan naar rijden op een bromfiets. Klopt het dat een toerist die tijdelijk in Nederland verblijft geen rijbewijs nodig heeft om op een scooter te rijden?

Volgens deze link van rijksoverheid is dat zo. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/mag-ik-met-mijn-buitenlandse-rijbewijs-in-nederland-aan-het-verkeer-deelnemen
(Zie bijlage)

Mag mijn vriend uit Brazilie dan gewoon een scooter besturen als hij op vakantie hierheen komt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@alexbsilva, ja uw Braziliaans vriend mag in Nederland de scooter berijden. Heeft geen geldig rijbewijs, minstens AM- rijbewijs nodig. Als je tenminste een scooter bedoeld die volgens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid.
Let op de Nederlandse verkeersregels, zoals wel of niet op het fietspad, wel of geen helm verplicht.
https://www.scooterbelang.nl/nl/25-km-scooter
LeonardN
5 jaar geleden
Welke leeftijd heeft je vriend?

Antwoorden (2)

Ik denk dat de tekst duidelijk is. Als je van buiten de EU of een van de genoemde landen komt, dan heb je geen rijbewijs nodig voor de brommer, noch een bromfietscertificaat.
Geldt ook voor een scooter, tot 50 cc.
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Allereerst: de wet kent eigenlijk geen scooters, maar spreekt steeds over bromfietsen. Toeristen van buiten ‘Europa’ mogen hier in veel gevallen zonder rijbewijs op een bromfiets rijden.
Maar als ze niet op hun eigen bromfiets zitten, kan de WA-verzekeringseis hier nog roet in het eten strooien, namelijk als de verzekeraar van de scooter wél expliciet als voorwaarde heeft dat de bestuurder een geldig rijbewijs moet hebben. Dan is dit dus alsnog het punt waar het plannetje op stukloopt. Maar goed: hoezo geen rijbewijs nodig? Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onderdeel D
Tweede en derde lid
“In onderdeel D, tweede lid, wordt aangegeven in welke gevallen een bestuurder van een bromfiets _niet_ behoeft te beschikken over een Nederlands rijbewijs voor de categorie AM. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen vier categorieën rijbewijshouders: (zie vervolg)
Bordensteker
5 jaar geleden
a. bestuurders die buiten Nederland, anders dan in een andere lidstaat van de Europese Unie, een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, woonachtig zijn en die zich bevinden in het internationaal verkeer – deze hoeven niet over een bromfietsrijbewijs te beschikken, omdat er in internationale regelgeving geen rijbewijsplicht bestaat voor de bromfietsers;” [...]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32830-3.html Voor mij blijft ook na lang zoeken vaag wat de in de wet genoemde voorwaarde “zich bevinden in het internationaal verkeer” in deze context inhoudt.
Als je uit Brazilië naar Nederland vliegt en in Amsterdam voor een dag een bromfiets huurt (of van je Nederlandse vriend leent), is dat dan wel ‘internationaal verkeer’? Maar goed, de vraag-en-antwoordsite van de Rijksoverheid roert deze voorwaarde überhaupt niet aan. En ik ben niet de enige die verbaasd is:
Bordensteker
5 jaar geleden
“Ben nog eens wat dieper de stukken ingedoken en moet inderdaad de conclusie trekken dat het begrip “en zich in het internationale verkeer bevinden” een wassen neus is.
Het staat leuk en interessant, maar het heeft dus geen enkele meerwaarde, want het enige criterium is, dat iemand in het buitenland woonachtig moet zijn, waarmee dus had kunnen worden volstaan met het eerste gedeelte en het andere verhaal achterwege laten.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=418053#p418053 . Een tekst uit Kamerstuk 30477, nr. 8: (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30477-8.pdf , pag.3 onderaan) gaat hier nader op in:
“De leden van de PvdA-fractie vragen over welk document een buitenlander moet beschikken om hier in Nederland een bromfiets te mogen huren. (zie slot hieronder)
Bordensteker
5 jaar geleden
In de bij dit verslag aangeboden nota van wijziging is een aanvulling opgenomen van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel bevat de uitzonderingen op de rijbewijsplicht.
Op grond van het Verdrag van Wenen (Tractatenblad 1974, nr. 35) mag van bestuurders van fietsen of bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn), geen rijbewijs worden geëist. In de nota van wijziging is met het oog hierop een aanvulling van artikel 108, eerste lid, opgenomen. Nederland is immers voornemens toe te treden tot dit Verdrag. Dit betekent dat bestuurders van bromfietsen die niet in Nederland woonachtig zijn, maar zich in het internationaal verkeer bevinden, hier zonder rijbewijs een bromfiets mogen besturen. Consequentie hiervan is dat ook bij het huren van een bromfiets geen rijbewijs vereist is.”
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?p=418053#p418053 .
Ja dat klopt, zolang de toerist wel 16 jaar of ouder is. Een toerist hoeft heen rijbewijs te hebben, maar deze moet wel 16 jaar of ouder zijn (iets wat een beetje lijkt te ontbreken op de site).

https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=22410,22403,21959,21912#beslissingpad22410224032195921912
Wat effectief altijd op 120 euro uitkomt.

Daarnaast moet de brommer/scooter natuurlijk verzekerd zijn en verder moet je voldoen aan alle andere regels, maar dan mag je inderdaad gek genoeg de toerist zonder rijbewijs rijden.
---
Overigens zou ik wel even je verzekering vragen wat ze ervan vinden als er iemand legitiem zonder rijbewijs op gaat rijden. Je verzekering zou zoiets weleens uitgesloten kunnen hebben. Je krihjgt dan geen boete, maar bij een eventuele aanrijding krijg je dan ook niet uitbetaald wellicht.
---
Met dank aan Bordensteker, het politieforum en de PVDA:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30477-8.html
De leden van de PvdA-fractie vragen over welk document een buitenlander moet beschikken om hier in Nederland een bromfiets te mogen huren.

In de bij dit verslag aangeboden nota van wijziging is een aanvulling opgenomen van artikel 108 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel bevat de uitzonderingen op de rijbewijsplicht. Op grond van het Verdrag van Wenen (Trb. 1974, nr. 35) mag van bestuurders van fietsen of bromfietsen die zich in het internationaal verkeer bevinden (dat zijn mensen die niet hier in Nederland woonachtig zijn), geen rijbewijs worden geëist. In de nota van wijziging is met het oog hierop een aanvulling van artikel 108, eerste lid, opgenomen. Nederland is immers voornemens toe te treden tot dit Verdrag. Dit betekent dat bestuurders van bromfietsen die niet in Nederland woonachtig zijn, maar zich in het internationaal verkeer bevinden, hier zonder rijbewijs een bromfiets mogen besturen. Consequentie hiervan is dat ook bij het huren van een bromfiets geen rijbewijs vereist is.
---
Overigens zal dat niet betekenen dat je af kan dwingen dat je vriend een scooter/brommer kan huren. Veel verhuurders zullen toch een rijbewijs willen zien.

Dus hoewel het in theorie kan, zijn er in de praktijk zoveel haken en ogen (verzekering die wellicht uitsluit, verhuurder die er niet aan mee zal werken) dat je waarschijnlijk toch anders zal besluiten.
Toegevoegd op 09 oktober 2018 10:45: tekst
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Dit antwoord bevestigt wat de vraagsteller zelf al gevonden had. In dat opzicht herhaalt het wat in het eerder gegeven antwoord van teusvh staat. Dat is dan dubbelop, en niet de bedoeling van GV. Uit de vraag klinkt duidelijk een behoefte aan een nadere onderbouwing of uitleg, maar die geef je eigenlijk niet. (Wat mij niet verbaast, want het is ook echt wel een lastige vraag!).
En je overige opmerkingen bevatten niet echt waar de vraagsteller om gevraagd heeft; dat zijn dan dus reacties en ze vormen geen deel van het gevraagde antwoord.
LeonardN
5 jaar geleden
In mijn ogen vergeten de rijksoverheid en alle andere antwoorden tot nu toe de uiterst belangrijke toevoeging van 16+. Als je (men) dat niet vermeldt en de vrager van de vriend is jonger dan 16 jaar dan krijgt deze informatie die mogelijk leidt tot een situatie die geen van allen zou willen (vrager, vriend, jij, OM/juistitie/politie, andere gebruikers GV, jij en ik). Dat de vraag al grotendeels door de vrager wordt beantwoord, daar kan ik niks aan doen. Als je vindt dat de vraag meer uitleg nodig heeft ben ik altijd bereid om een toevoeging te doen, ik heb nb dat al gevraagd aan je, voor je met deze reactie kwam (misschien even je berichtenbox checken :D ).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Bodensteker, ben het met je eens, antwoord voegt niets toe aan hetgeen de vragensteller al weet en aan hetgeen teusvh heeft geantwoord.
LeonardN
5 jaar geleden
@Bordensteker Bedankt voor het mogen toevoegen van de door jouw gevonden info. Denk dat hiermee elk facet van het rijden op een brommer door een niet-EU-toerist zonder rijbewijs wel benoemd is een antwoord.