Stel je moet uitwijken met de bromfiets naar de berm, wat is dan de aanvaardbare snelheid?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Niekbiesterbos, een zodanige snelheid waarbij de bestuurder van de bromfiets niet in gevaar is. Kan zelfs stilstaan zijn. Ligt eraan u zacht en hoe smal die berm is.
crispy
5 jaar geleden
Als je moet uitwijken dan is dat iets dat altijd gebeurt met de snelheid die je op dat moment hebt. Je kunt dan wel remmen, maar je hebt gewoon de snelheid die je dan hebt op het moment dat je de berm in gaat.
Het zou raar zijn als je zou moeten uitwijken (om een ongeval te voorkomen) en je doet dat dan maar niet omdat je nog iets te hard rijdt om veilig in de berm te gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Crispy, er zijn in mijn kleine dorpje verkeerssituaties dat je al meters van te voren voelt en ziet (althans ik) dat je moet uitwijken naar de berm om bv een tegenligger te ontwijken of een stel tegemoetkomende naast elkaar appende fietsers. Ik kan natuurlijk niet iemand anders zijn anticipatievermogen beoordelen, maar een minimale snelheid bij uitwijken naar een berm lijkt mij het enige aanvaardbare.

Antwoorden (1)

Als je op de weg rijd dan is het niet handig als je dicht bij de berm komt in een uitwijking, de weg dichtbij de berm zit meestal vol barsten en gaten. Mocht het zo zijn dat je verplicht moet uitwijken is de langzaamste snelheid dan dus wel het handigst anders ga je alsnog onderuit door de weg zelf. Natuurlijk kun je als je 45 rijd op de weg natuurlijk moeilijk opeens zachter rijden, dan moet je zeker niet gaan remmen en een bocht maken om uit te wijken, dan slip je, dan is het het beste om niet te remmen uit te wijken, goed manouvreren waar je rijd en langzamer gaan rijden als je de kans hebt om recht te rijden