Moet je alsnog praktijkexamen doen (voor scooter) als je al in bezit bent van rijbewijs AM-B?

Ik had het over scooters met een klasgenoot en zij zei toen dat je dus praktijkexamen moest doen voor een scooter, ook als je al AM-B hebt. Ik heb ernaar gezocht maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/welke-rijbewijscategorieen-zijn-er
LeonardN
6 jaar geleden
AM-B IS geen rijbewijs. Je haalt je rijbewijs B voor je auto en dan heb je automatisch je AM-rijbewijs.

Antwoorden (1)

Voor de wet heet het vervoermiddel dat jij bedoelt een bromfiets. En daarvoor hoef je geen examen te doen als je al een rijbewijs B hebt.

Om het lastig te maken: er zijn ook snorfietstypen die "scooter" worden genoemd (geen rijbewijs nodig) en motorfietstypen die "scooter" worden genoemd (A-rijbewijs, altijd examen doen, ook als je al een B-rijbewijs hebt).

Kortom, "scooter" is geen wettelijke benaming in de rijbewijswereld.
Correctie (dank voor de reactie) voor een snorfiets (en dus ook een snorscooter) is ook een rijbewijs (AM) nodig. Behalve als de bestuurder al een geldig rijbewijs B heeft. Of een geldig motorrijbewijs.

Tot slot:

"Geen bromfietsrijbewijs voor bijzondere bromfietsen

U heeft geen bromfietsrijbewijs nodig voor het besturen van een bijzondere bromfiets, zoals de Segway, Stint en Trikke." Aldus de site van de Rijksoverheid.
Toegevoegd op 26 maart 2018 16:26: tekst
Computoon
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Zó wordt het inderdaad lastig.
Voor het snorfietstype _dat in het algemeen "scooter" wordt genoemd_, (klein blauw bromfietskenteken) is namelijk op zich wél een rijbewijs nodig, en wel een met categorie AM. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/voor-welke-soorten-bromfietsen-heb-ik-een-bromfietsrijbewijs-brommerrijbewijs-nodig
En je kunt er inderdaad helemaal zónder praktijkexamen ‘bromfiets’ toch mee gaan rijden indien je al een rijbewijs B hebt behaald.
Computoon
6 jaar geleden
Bedankt. Ik heb mijn antwoord aangepast m.b.t. de snorfiets/snorscooter.