Mijn tomos doet het niet meer. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

ik heb de tank leeg gehaald de carburateur eraf gehaald sproeier eraf gehaald en alles schoon gemaakt en de bougie vonkt blauw weet iemand waar dit nog aan kan liggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Bordensteker
6 jaar geleden
Je schrijft: “ik heb de tank leeg gehaald de carburateur eraf gehaald sproeier eraf gehaald en alles schoon gemaakt en de bougie vonkt blauw weet iemand waar dit nog aan kan liggen?” Het klinkt nu nog als een groot raadsel. Daarom stel ik wat vragen die hopelijk iets meer inzicht geven in wat er aan de hand kan zijn: 1. Heb je het demonteren en schoonmaken van de tank en de carburateur gedaan om te proberen een storing te vinden? 2. Wat merkte je toen het probleem begon? Viel hij tijdens het rijden ineens stil, en hoe gebeurde dat? 3. Of wilde hij ’s morgens niet starten? 4. Of is de storing pas merkbaar geworden toen je alles terug gemonteerd had? 5. Wat voor een Tomos is het? 6. Bromfiets of snorfiets? 7. Is hij opgevoerd of is de begrenzing er uitgehaald? 8 Hoe lang rijd je al op deze brommer? 9. Waren er nooit eerder klachten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1. ja
2. hij viel tijdens het rijden stil net alsof de benzine op was maar de tank was nog vol
3. nee tijdens het rijden viel die uit.
4. nee want anders had ik m niet uit elkaar gehaald.
5. tomos quadro a35
6. bromfiets
7. nee maar het is wel voor de cross
8. niet lang een maand of 2 via marktplaats opgekocht
9. nee alleen dat de tandwielen versleten waren en dr is iets mis met de koppeling maar weet niet wat als ik m achteruit rol klijnkt het net alsof je hem aanloopt misschien kan het daar aan liggen.
Bordensteker
6 jaar geleden
Bedankt voor de nadere informatie. Het ineens uitvallen doet mij vermoeden dat het ontstekingstijdstip ontregeld zou kunnen zijn.
In elk geval is een benzineprobleem intussen door je beschrijving van het uitvallen en je acties daarna uitgesloten. En vonken doet-ie ook; wel, dan komen die vonken misschien structureel op het verkeerde moment nu? Wie het weet mag het zeggen! Een al bestaand koppelingsprobleem kan er best inzitten verder, maar dan zou-ie wel aan moeten slaan en dan zou je een andere soort probleembeschrijving gegeven hebben (en dan was je nooit de tank gaan demonteren en zo).

Antwoorden (3)

je hebt toch niet per ongeluk de sproeier te ver terug gedraaid waardoor de cilinder geen brandstof krijgt bij het starten?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee heb hem niet te strak aangedraaid
Alles weer nalopen en kijken of je alles wel goed gedaan hebt .
En kijk voor de zekerheid of de bogie nog wel vonkt !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
allemaal ook al gedaan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan is het nog mogelijk dat er te weinig lucht wordt aangezogen door de carburateur .
En de kans is klein maar dat het ontstekings tijdstip is verandert !
Kijk idd even of je bougie nog vonkt. Zo ja, word hij nat? Zo nee, duw eerst je bougiekabel goed tegen je bobine en je bougie dop aan. Als dit niet helpt, maak de contactpunten van je bougie schoon, als dat niet helpt, haal een nieuwe bougie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie net dat je bougie mooi blauw vonkt. Heb je eventueel je benzine kraantje open? En loopt je vlotterbak nog vol?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja heb het kraantje open en de vlotterbak loopt ook nog mooi vol
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wordt je bougie nat?