Wat moet ik doen zodat mijn scooter weer goed start?

Als ik mijn speedfight 2 wil starten gaat dat vrij moeilijk. Maar als hij dat aanstaat moet ik heel rustig gas geven anders slaat hij weer uit. Daarna kan ik wel weer normaal gas bijgeven.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

Ik begrijp uit de bron https://mechanics.stackexchange.com/questions/26901/testing-automatic-choke-on-a-scooter dat jouw scooter een automatische choke heeft.
En uit jouw verhaal concludeer ik dat deze niet goed werkt; hij is blijven hangen in de stand die hoort bij een opgewarmde choke (en dus een motor die al pakweg anderhalf à 3 minuten draait.
Bij het koud starten hoort de choke er voor te zorgen dat er minder lucht doorgelaten wordt en dat die lucht relatief méér benzine aan kan zuigen.

Het probleem en de aanpak staan beschreven in
http://www.scooterhulp.com/elektronica/20840-werking-controleren-van-de-elektrische-choke.html

en met wat meer uitleg en plaatjes en zelfs specifiek voor jouw scooter (in het Engels) in
https://mechanics.stackexchange.com/questions/26901/testing-automatic-choke-on-a-scooter .

Er is wel wat verwarring mogelijk in wanneer men de choke open resp. dicht noemt. Er is namelijk bij zo’n automatische choke een pen die door verwarming van thermische was geleidelijk vanzelf uitschuift en daarmee de chokewerking automatisch opheft naarmate de motor enige tijd draait na het starten en dus warm wordt.
Die pen hoort bij koude motor dus ingetrokken te zijn.
Waarschijnlijk is hij dat bij jouw scooter niet, en dan krijg je dat hij koud moeizaam start, en het kenmerkende is dat hij niet wil reageren op gasgeven; hij wil daardoor juist weer afslaan.
Bij een wat meer warm geworden motor is er niets aan te merken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik ga binnenkort even kijken.