hoeveel kost het om mijn scooter met blauw kenteken naar een geel kenteken te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
74.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet of dat uberhaupt kan. En als het kan kost het veel geld. Je brommer moet opnieuw gekeurd worden voor dat je een geel plaatje kunt krijgen. Plus dat een geel kenteken brommer aan andere technische eisen moet voldoen. Andere remmen etc.
Ik gok dat een ander brommertje kopen voordeliger is.
Nosky
7 jaar geleden
Het verschil in snor- bromfietsen bestaat alleen in Nederland. Is dus vooral een administratief verschil (kenteken) dan een technisch. Twee scooters van hetzelfde type waarvan de een snor is en de ander brom zijn beiden in exact dezelfde technische staat (affabriek). Enig verschil is dat men in Nederland de constructiesnelheid terugbrengt naar 25 en 45 km/h.
Dus aan bijvoorbeeld remmen valt niks te veranderen.

Antwoorden (1)

Dan zal de scooter bij de RDW omgekeurd moeten worden. Prijzen daarvan zijn te vinden bij de RDW zelf (website). Is volgens mij een bedrag onder de honderd Euro.

Maar, dat is niet alles. Want de scooter wordt volledig technisch gekeurd, net zoals bijvoorbeeld een auto die je importeerd, en krijgt vervolgens een nieuw kenteken.
Om door die keuring te komen, dient de scooter dus in technische goede staat te zijn. Verlichting, remmen, uitsoot etc. Ervan uitgaande dat dit allemaal in orde is, blijft er een zaak over:

De constructiesnelheid van een bromfiets betreft 45km/h. Die van een snorfiets is 25km/h. Ook deze constructiesnelheid zal worden gemeten, waarchijnlijk door middel van een rollerbank.
We hebben het vaak over scooters die in Nederland 'begrenst' zijn, daar wordt het terugbrengen van de originele snelheid (soms wel tot 80/90km/h) affabriek tot constructiesnelheid mee bedoeld.
Dit 'begrenzen' wordt veelal gedaan middels een versmalling van de uitlaatpoort (de bekende 'prop') en een varioring.

Als je zelf handig bent, kom je hiermee een heel eind. Ik zou dan op zoek gaan naar een tweedehands uitlaat (niet lek) waar deze 'prop' nog inzit en hetzelfde doen met de varioring. En anders langs een specialist gaan en dit laten doen.

Afhankelijk van wat je zelf kan en waar je de onderdelen vandaal haalt, moet het prima mogelijk zijn dit alles voor onder de 200 Euro te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, excuus. Ik zie net dat je ik vraag verkeerd om heb gelezen. Het moet van blauw naar geel zijn.
Kerugin blijft hetzelfde, alleen zal de constructiesnelheid omhoog moeten (de scooter moet immers voldoende snelheid hebben). Dan is het slechts een kwestie van de begrenzing reduceren. Wat uiteindelijk ook minder zal kosten.

Heb ook nog even een aanvullende link van de RDW voor je opgezocht.