Wat gebeurt er nadat je brommerrijbewijs ingevorderd is?

Mijn broertje (16) heeft met zijn brommer een snelheidsovertreding van 33 kmpu gemaakt. Daardoor is zijn brommerrijbewijs ingevorderd door een motoragent. Nu is mijn vraag, wat er nu gaat gebeuren? Hoe krijgen we te horen hoe en wat en wat zal de boete ongeveer zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

"Wanneer wordt mijn rijbewijs ingevorderd?
De politie kan uw rijbewijs invorderen als u de veiligheid op de weg ernstig in gevaar brengt. Bijvoorbeeld als u veel te hard rijdt of als u teveel alcohol heeft gedronken. Ook als u openstaande boetes heeft wordt u rijbewijs soms ingenomen.

Redenen voor invordering rijbewijs
Uw rijbewijs kan onder andere worden ingevorderd in de volgende situaties:

U heeft een alcoholgehalte in uw bloed van meer dan 1,3 promille. Voor beginnende bestuurders is dit 0,8 promille.
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek).
U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden.
Beslissing invordering rijbewijs
Bij invordering stuurt de politie uw rijbewijs binnen 3 dagen naar de officier van justitie. Die beslist binnen 10 dagen of uw rijbewijs wordt ingehouden of dat u uw rijbewijs terugkrijgt.

In de periode dat u uw rijbewijs kwijt bent, mag u geen enkel motorvoertuig besturen. Ook niet als u een voertuig (bijvoorbeeld een trekker) nodig heeft voor uw werk.

Inhouding van het rijbewijs
De officier van justitie kan uw rijbewijs voor langere tijd inhouden. De inhouding van uw rijbewijs is een maatregel die geldt totdat uw zaak voor de rechter komt. De officier van justitie is wettelijk verplicht de zaak binnen 6 maanden na de invordering voor de rechter te brengen.

Klaagschrift indienen
Bent u het niet eens met de beslissing van de officier van justitie? Dan kunt u een klaagschrift indienen bij de rechtbank. Dit is een brief waarin u de rechter vraagt of u uw rijbewijs terug kunt krijgen.

Beslissing rechter
Als uw zaak voor de rechter komt, dan moet u zich verantwoorden voor de overtreding. De rechter beoordeelt of u een ontzegging van de rijbevoegdheid krijgt. De tijd dat u uw rijbewijs kwijt was voor de rechtszitting wordt afgetrokken van deze periode. U kunt uw rijbewijs ook voorgoed kwijtraken."

Toegevoegd na 12 minuten:
Boete bij snelheidsovertreding met brommer met 33 km/u voor correctie: eur 309.- buiten bebouwde kom, eur 325.- binnen bebouwde kom.
Computoon
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Zijn hiervoor bij een minderjarige de regels hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het rijbewijs is vrijdag 3 juni ingevorderd. Nog na 11 dagen nog niks gehoord. Ik neem aan dat ze met de periode van 10 dagen alleen de werkdagen bedoelen?
Computoon
7 jaar geleden
Elbertvdv: dat weet ik niet. Maar als ook 10 werkdagen verstreken zijn en er is nog steeds geen bericht lijkt het me toch handig de politie te bellen. HeerVoldemort: ja. De halvering van boetes geldt tot 16 jaar en de broer van vraagsteller is al 16.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk de uitspraak van de rechter waarin je het rijbewijs ook voorgoed kwijt zou kunnen raken.
Computoon
7 jaar geleden
Dat weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We hebben bericht gehad met de mededeling dat het rijbewijs 2 maanden zal worden ingehouden. Volgens mij valt hier zonder een dure advocaat vrij weinig aan te veranderen? 2 maanden en zo'n hoge boete vinden we wel heel ernstig..
Computoon
7 jaar geleden
Je kunt een klaagschrift indienen. Een site van een advocatenkantoor noemde wat voorbeeldargumenten: "officier van justitie heeft beslissing niet binnen 10 dagen genomen besluit tot inhouding niet door officier van justitie zelf genomen fouten gemaakt tijdens alcoholonderzoek of meting snelheid
betreft een incident erg geschrokken van wat er gebeurd is, en de onmiddellijke invordering van het rijbewijs rijbewijs dringend nodig gevolgen inhouding rijbewijs zijn onevenredig zwaar het zal niet nog een keer gebeuren CBR heeft ook een maatregel opgelegd (vermelden welke!)" En het kantoor bood aan vanaf 475.- een klaagschrift op te stellen... Dat zou ik zelf niet over hebben voor een rijontzegging van 2 maanden, tenzij ik beroepschauffeur zou zijn. Zou het succes hebben, dan is er nog steeds die verwachte boete van rond de eur 300.-. Geen prettige maatregel maar meer dan 30 km/u te hard op een bromfiets is ook buitensporig veel.