wie is aansprakelijk bij schade met een snorfiets als de bestuurder (niet verzekerde) geen rijbewijs heeft?

Verzekerde laat vriend op snorfiets rijden terwijl die geen rijbewijs heeft.
Bij schade keert de verzekeraar dan niet uit.

Is de eigenaar/verzekerde nu aansprakelijk voor de schade of de vriend (niet verzekerde) bestuurder van de snorfiets.
Maakt het nog iets uit of de vriend wel of geen toestemming heeft van de eigenaar/verzekerde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst is de bestuurder van een dergelijk altijd aansprakelijk als hij schuld heeft aan het ongeluk, in dit geval lijkt me dat de bestuurder die zonder rijbewijs gaat rijden onrechtmatig handelt en dus per defintie een deel van de schade voor zijn rekening komt. Aangezien je niet meer details geeft, kan ik niet verder bepalen of dit onder de wegenverkeerswet valt of boek 6 bw, maar in beginsel is in dit een onrechtmatige daad gepleegd door de bestuurder. Dat de verzekering dan niet uitkeert, maakt niet uit. De andere partij zal (meestal via de eigen verzekeraar) de persoon die reed aansprakelijk stellen en een schadevergoeding eisen. Ook al is de bestuurder niet verzekert, ze zullen geld van de bestuurder willen zien.

Als dat lastig is, kunnen ze ook de eigenaar aansprakelijk stellen omdat hij willens en wetens de snorfiets heeft meegegeven aan iemand zonder ijbewijs, dat is op zichzelf al onrechtmatig (op grond van art. 6:162 bw), de schade kan op de eigenaar ook verhaal worden (zie de art. 6:98 t/m 6:102 en 6:162 t/m 6:168). Het slachtoffer krijgt dan zijn geld van een van de twee, die twee onderling zullen dan de schadevergoeding onderling moeten regelen, maar het slachtoffer kan beide aanspreken. Hoe de eigenaar en de bestuurder het onderling verrekenen zal het slachtoffer niets uitmaken, die krijgt zijn geld. De rechter zal wellicht (maar dat hoeft niet) een verdeelsleutel geven aan beide daders, maar t slachtoffer heeft recht op zijn geld.

Dus stel dat de bestuurder 10.000 euro spaargeld heeft en de rechter stelt dat hij 75% van de schade moet betalen en de eigenaar van de scooter geen geld heeft en moet 25% betalen. Stel dat de schade 8.000 euro is, dan zal het slachtoffer van de rijke partij zijn geld krijgen (dus van de bestuurder in dit voorbeeld), dus de hele 8000!!! Vervolgens kan hij (de bestuurder) weer 2000 euro verhalen van de eigenaar in dit voorbeeld. Hoe ze dat onderling regelen, wie er wel of niet verzkerd is maakt het slachtoffer en de rechter niet uit. De prioriteit ligt op het vergoeden van de schade van het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens als de eigenaar geen toestemming heeft gegeven aan de bestuurder en de eigenaar heeft voorzorgmaatregelen genomen om te voorkomen (meestal door de snorfiets op slot te zetten) dat die bestuurder het niet kan gebruiken,mdan heeft de eigenaar niet onrechtmatig gehandeld en zal die niet aansprakelijk zijn. Dit even in tegenstelling tot in de situatie waarin de eigenaar wel toestemming aan de foute bestuurder gaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om het nog lastiger te maken. Als de schade ontstaat vanuit risico-aanspakelijkheid (bescherming zwakkere verkeersdeelnemers), dan is over het algemeen de houder van het voertuig aansprakelijk en niet de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iHave, dat hoeft niet perse. De houder kan op grond van de wvw wellicht ook aansprekelijk zijn, maar dat weten we niet daarvoor missen we de details. De bestuurder kan via 6:162 bw wel degelijk aansprakelijk gesteld worden, want rijden zonder rijbewijs altijd onrechtmatig.... Risico-aansprakelijkehid sluit andere aansprakelijkheden NIET uit.