Waarom moet ik eerst 10 minuten warmrijden zodat mijn scooter zijn maximumsnelheid haalt?

Ik heb dinsdag een Piaggio Fly gekocht met 10.000 km en bj 2010. Wanneer je het pas hebt gestart, rijdt hij maar 28 km en het optrekken duurt lang. Nadat je een paar(3-4) km's hebt gemaakt rijdt hij veel aangenamer en trekt hij ook zoals gewenst op.
De scooterwinkel heeft me gezegd dat het waarschijnlijk komt omdat het een lange tijd (half jaar) stil gestaan heeft en doordat het nieuwe olie nog wat dikker moet worden. Ook hadden ze er eerst een brom-cdi opgedaan zodat hij meer trekkracht zou hebben, maar ik wilde een fikse boete niet riskeren en liet er weer een snor-cdi in monteren.

Weet iemand of het normaal is dat een scooter na 10 minuten pas volop rijdt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
jc54
9 jaar geleden
Je mag verwachten dat je scooter toch wel wat eerder op temperatuur is.
Bordensteker
9 jaar geleden
Het standaardeffect van een koude motor is dat het harder slijt, en niet dat het trager rijdt! Ik zit te denken of het aan de in het begin nog koude transmissie-olie kan liggen, even aannemende dat zo'n brommer/snorscooter CVT net als een auto-CVT met eigen transmissievloeistof werkt.
Maar dan nog vind ik het erg vreemd. Mijn eigen auto-CVT is ongevoelig voor verschillen in transmissietemperatuur.

Het beste antwoord

als allereerst zal ik je bougie vervangen (dat helpt niet met optrekken maar als ik een brommer koop die een half jaar heeft stil gestaan doe ik dat wel rijd ie volgens mij ook wel beter door.
daarna zal ik gelijk je oude benzine en je oude olie aftappen en er nieuwe ingooien.
als dat allemaal niet werkt kan je er nieuwe rollers en trekveren indoen.
als dat ook niet hebt moet je hem misschien een kleine 5 minuten stationair laten draaien maar doe eerst de dingen hierboven dat lijkt mij het beste ik geef hieronder nog wel een kleine uitleg.

je bougie vervangen is heel simpel je haalt de kap eraf waar je met je hakken naartoe zit haalt de waarschijnlijk zwarte dop en pakt een bougie sleutel en draait hem eraf.
de benzine en olie daarvan pak je de slangetjes en zet je kraan open volgens mij gaat dit automatisch als je hem aanzet en dat laat je lopen in een fles ofzo.
rollers en trekveren vervangen daarvoor moet je even kijken op het internet ofzo allicht wel wat over te vinden.

groetjes.