Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je perse rijlessen hebben gevolgd voor een scooter rijexamen?

Wanneer ik 16 word, wil ik graag examen gaan doen voor mijn scooter rijbewijs. Hier zijn de nodige kosten aan verbonden. Nu is mijn vraag dus ook, kan je examen doen -met als eindpunt een geldig rijbewijs- zonder hier voor praktijk en theorie lessen te hebben gevolgd? Los van of het dan te halen valt of niet. Dan kan ik eventuele lessen nemen bij famillie op privé grond.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het praktijkexamen voor de bromfiets moet worden aangevraagd door een erkende rijschool. Dit kun je dus niet zelf doen. Je zult je dus sowieso moeten aanmelden bij een rijschool. Als je al kunt scooter rijden, doordat je bijvoorbeeld al les hebt gehad van een familielid, zal dit blijken uit het aantal lessen dat je nog nodig hebt. In overleg met je rijschool zal er bepaald worden wanneer je klaar bent voor het examen.

Het is dan ook aan te raden gewoon, minstens een paar, lessen te nemen bij een rijschool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Theorie kun je zelf plannen bij CBR en de praktijk kun je ook gewoon doen zonder lessen.
Vroeger toen ik 16 werd bestond dit allemaal niet en kreeg ik een brommer voor mijn verjaardag en het is ook (bijna) altijd goed gegaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een rijschool moet het examen aanvragen, zij zullen je hoogstwaarschijnlijk adviseren toch enkele lessen te volgen. Al is het maar om te zien of je er echt klaar voor bent.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding